E-læring "Lettere kropp"
Fou-bedriften Karde har utviklet “Lettere kropp”, en e-læring om informasjon knyttet til matvaner, fysisk aktivitet og helserelaterte valg.
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
For at personer med utviklingshemming skal kunne foreta egne informerte valg når det gjelder aktivitet og kosthold, er det ofte nødvendig å tilpasse informasjon og opplæring. Dette har Signo Vivo tatt på alvor ved å tilby kurs til personer de gir tjenester til.
Signo Vivo er en del av den ideelle stiftelsen Signo og gir et landsdekkende bo- og tjenestetilbud til døve, hørselshemmede, døvblinde og andre som har behov for tilrettelagte tiltak og tjenester i et tegnspråklig kommunikasjonsmiljø. Deres kostholdspolitikk er basert på Helsedirektoratets anbefalinger. Samtidig erkjenner de at personer med utviklingshemming ofte kan ha vansker med å forholde seg til den informasjonen som landets helsemyndigheter utgir. Særlig gjelder dette personer med nedsatt syn og/ eller hørsel. Dette kan oppleves som en samfunnsskapt barriere for å kunne leve liv i tråd med egne ønsker og verdier. En relasjonell forståelse av funksjonshemmingen, der funksjonshemming er et resultat av misforholdet mellom individuelle forutsetninger og samfunnets krav, står sentralt i Signo Vivo sin tilnærming i sitt arbeid med ernæring og aktivitet.
Dette var noe av bakgrunnen for at de i 2018 startet et pilotprosjekt knyttet til ernæring og aktivitet. Kurset som de har tilbudt er blant annet bygget på Bergen kommune sitt utviklingsarbeid som en kan hente informasjon om i NAKU sin kunnskapsbank. Målet med kurset var å redusere gapet som funksjonshemmingen medfører, slik at deltageren i større grad kan gjøre informerte valg. Deltakerne i piloten var fem tegnspråklige personer som får tjenester ved Signo Vivo. Kursledere var sykepleier Monika Riise og vernepleier Anita Strømsvåg Øzbay, mens fagrådgiver og psykiatrisk sykepleier MSc Lise M. Øverland gav veiledning og observerte tiltaket.
Mat som er bra for helsa vår, gir energi og overskudd til å mestre hverdagens gjøremål. Dessuten kan måltider strukturere dagen. Måltider og matlaging gir anledning til fellesskap mellom mennesker, og mange trives med aktiviteter knyttet til matlaging, borddekking og måltider. Det er dog ofte en utfordring å ta helsebringende valg, noe som kan resultere i blant annet overvekt.
Et sunt kosthold skal dekke behov for nødvendige næringsstoffer. Det skal sikre en tilfredsstillende regulering av blodsukkeret gjennom regelmessige måltider. En god balanse mellom hvor mye energi en får i seg gjennom mat og drikke, og hvor mye som forbrukes gjennom aktivitet, er viktig. Begrepet fysisk aktivitet er vanligvis en generell betegnelse på det å bevege seg og å bruke kroppen. Fysisk aktivitet kan være dagligdagse aktiviteter som å dusje og ordne seg på morgenen, gå i trapper, drive med husarbeid, hente posten og gå til butikken. Fysisk aktivitet kan også være mer målrettet trening og mosjon.
Mange med lett utviklingshemming handler inn og lager sin egen mat. Noen må få bistand fra tjenesteytere. Tjenesteytere har viktige oppgaver som rollemodell, og å gi den enkelte tilpasset opplæring/informasjon. Også tjenesteytere bør derfor ha kunnskap om ernæring og aktivitet.
Seks voksne personer ble invitert til å delta på kurset, fem ønsket å delta. Det var fire kurskvelder fra kl. 16.00-18.30. Deltakerne hadde selv ansvar for å handle og lage egen mat. Enkelte med noe bistand fra tjenesteytere. To medarbeidere fra seksjonen deltagerne får tjenester fra deltok som observatører. Dermed kunne de siden veilede i handle- og matlaging i tråd med det deltagerne lærte på kurskveldene. Kursene startet med en sunn og velsmakende middag og tre av kursettermiddagene ble avsluttet med en gåtur med innlagte fysiske aktivitet. Her var det poster med spørsmål vedrørende fysisk aktivitet og kosthold. Det ble også gitt oppgaver til deltagerne mellom to av kurskveldene. Siste kurskveld var repetisjon og evaluering. Deltagerne fikk kursbevis.
Tilnærming var basert på seks hovedpunkter og disse var tema på alle kurskveldene:
Kurslederne kjente deltagerne godt og var kompetente i kommunikasjonssituasjonen.
Undervisningen var dialogbasert. Deltagerne ble gradvis mer aktive i undervisningen i løpet av kursperioden. Deltagerne ble bekreftet og fikk positiv tilbakemelding når de fortalte det de husket fra forrige kurskveld og hvilke endringer de har gjort.
Hver kursettermiddag gikk kurslederen gjennom tallerkenmodellen. Den første kursdagen farget deltagerne en papptallerken med ½-parten grønt (grønnsaker) ¼ blå (ris, poteter, pasta) og ¼ rødt (kjøtt, fisk). Det var også en gjennomgang av nøkkelhullmerking og hva det betyr. Brødsirkelen ble også gjennomgått hver gang og brød med brødposer med ulik brødsirkel ble vist frem.
Det ble servert vann med agurk, lime, sitron eller bær. Væskebehov ble vektlagt. Alle fikk hver sin ½-liter glassflaske de kunne ha i kjøleskapet slik at vannet var kald og friskt. Blindtest på Cola med og uten sukker ble også gjennomført. Deltagerne kjente ikke forskjell. Deltakerne fikk også lekser mellom kurskveldene, blant annet å gå på «nøkkelhulljakt» i butikken.
På kurset ble det også gjennomgått hvor viktig fysisk aktivitet er for kroppen. Det ble understreket at fysisk aktivitet gir sterkere hjerte, sterkere kropp, mer muskler, bedre søvn, at en blir mindre syk og at en kan bli fortere frisk om en blir syk. Det er fint for hjertet å banke litt fortere av og til. Noen var redde for at hjertet da kunne gå i stykker, og måtte få opplæring i at dette ikke er farlig.
Siste kurskveld ble det også satt av tid til evaluering. Det var gjennomgående positive tilbakemeldinger fra deltakerne, og de sa at de ønsket å gå på kurs igjen. På grunnlag av den positive erfaringen i pilotprosjektet er nå fire nye grupper i gang med opplæringen. For å få en god opplæringssituasjonen, med mulighet for dialog, er fire til fem deltagere per gruppe passe.
Høsten 2019 arrangeres det dagskurs i ernæring og aktivitet for medarbeidere. Kurset er en del av basisopplæringen som tilbys medarbeiderne. Planen er at alle ansatte som arbeider i 50% stilling eller mer skal gjennomføre denne opplæringen.
Det er også aktuelt å utarbeide et videregående kurs for tjenestemottagere med fokus på menyer, handlelister, matlaging, fysisk aktivitet og ikke minst på at deltagerne kan tilegne seg mer kunnskap om kroppens funksjoner.
De aktuelle personene er på mange arenaer slik at et samarbeid på tvers av virksomheter som gir bistand er viktig. Signo Vivo tar derfor initiativ til en workshop og inviterer deltagere fra botilbud, arbeids- og dagtilbud og fritidstilbud med temaet; tilrettelegging for godt kosthold og aktivitet - mulighet til å gjøre sunne valg.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».