Demens krever tilrettelegging
Nannestad er en mellomstor kommune på Østlandet som har jobbet med å tilrettelegge tjenesten for eldre personer med funksjonshemming. Ved Myrstad bofellesskap bor det mennesker fra 20 og opp til 70 [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Forskning viser at personer med utviklingshemming oftere har helsesvikt enn resten av befolkningen, samtidig som de sjeldnere får hjelp til sin helsesvikt (NAKU, 2007, NAKU, 2008 og Bitsko, 2009). Manglende kunnskap om utviklingshemming og uklare ansvarslinjer blir oppgitt som årsak til dette problemet. Med uklare ansvarslinjer forstås det som at førstelinjetjenesten tror at tjenestene bør gis av spesialisthelsetjenesten og motsatt.
Helsesvikt
NAKU har tidligere oppsummert tilgjengelig forskning om utviklingshemming og helse i to rapporter: Helseoppfølging av personer med utviklingshemming (2007) og Utviklingshemming og psykisk helsetjenester (2008). NAKU har etter disse utgivelsene gått gjennom forskning på området i perioden 2008 - 2012. I all hovedsak støtter denne forskning opp om funnene, utfordringene og problemstillingene i de to tidlige rapportene fra NAKU. Du kan klikke på lenken og få tilgang til de på 480 forskningsartiklene som utgjør grunnlaget for oppsummeringen.
Forskning viser at personer med utviklingshemming oftere har helsesvikt enn resten av befolkningen, samtidig som de sjeldnere får hjelp til sin helsesvikt (NAKU, 2007 og NAKU, 2008, Bitsko, 2009). Manglende kunnskap om utviklingshemming og uklare ansvarslinjer blir oppgitt som årsak til dette problemet. Med uklare ansvarslinjer forstås det som at førstelinjetjenesten tror at tjenestene bør gis av spesialisthelsetjenesten og motsatt. Personer med utviklingshemming har økt risiko for å utvikle tilleggstilstander som epilepsi, cerebral parese, sansehemninger, muskel- og skjelettfunksjonssikt av alvorlig grad, fedme, hudsykdommer, sykdommer i sentralnervesystemet, søvnproblemer og forhold knyttet til hormoner med mer (Oeseburg mfl., 2011). Mange personer med utviklingshemming har også epilepsi. Forekomsten er på ca. 40% hos barn og ca. 20% hos voksne (Forsgren mfl., 2012).
Smerte og ubehag
Det å vite at man holder på å bli syk, er blitt syk, har vondt eller har plager innebærer at man må kunne meddele seg for å kunne få bistand fra helsetjenesten. Utviklingshemmedes forutsetning til selvrapportering er undersøkt og omtalt i forskning og litteratur, og rapporteres å være begrenset (Fujiura, 2012). Studier viser at voksne personer med utviklingshemming ofte ikke forteller personalet eller familien at de har vondt. Studier viser også at om de forteller at de har vondt så skjer det sjeldent at de får smertestillende eller at det blir gjort avtale om legetime (Beacroft og Dodd, 2011, Turk mfl., 2012).
I artikkelen, kompetanse om palliativ behandling og omsorg, viser forskerne også til kartleggingsverktøy for å kartlegge smerte. Et verktøy som kan være nyttig i klinisk praksis når det kommer til kartlegging av smerte, er visuell analog skala (VAS). Det finnes også andre anvendbare verktøy for barn og voksne med utviklingshemming. Noen av disse er Pædiatrisk Smerteprofil og NCCPC-R, DisDAT, CPS-NAID og MOBID-2. Forskerne viser videre til at det foreligger ikke gode vitenskapelige dokumentasjoner av effekten av smertemålingsverktøy for pasienter med utviklingshemming
Livsstilsykdommer
Sykdommer knyttet til hvordan vi lever er en annen måte å forklare livsstilsykdommer på. Dette er en sannhet med modifikasjoner da vi er noe ulikt disponert for hva vi kan tåle av ulikt levevis. Om man røyker mye tobakk og spiser mye mat med høyt fettinnhold vil man øke sjansen for at man får hjerte og karsykdommer, men terskelen for hva man tåler vil være ulik. Studier viser at personer med utviklingshemming også her kan se ut til å være overrepresentert i forhold til å utvikle sykdommer på grunn av livsstil.
Pomona II undersøkelsen så blant annet på 1253 personer med utviklingshemming over 55 år (Haveman mfl., 2011). Sammenlignet med normalpopulasjonen fant de at personene med utviklingshemming ikke var diagnostisert i forhold til livsstilsykdommer. Dette gjaldt særlig i forhold til sykdommer som kunne behandles.
Tidligere studier (NAKU 2007) har fokusert på at mangel på fysisk aktivitet har vært en viktig årsak for at personer med utviklingshemming har økt helsesvikt. Årsakene beskrives å være hindringer/ barrierer i å ha tilgang til slike aktiviteter, for lav personaldekning og uklare ansvarsforhold (Bodde og Seo, 2009).
Kunnskap om hva det er som gjør at man får livsstilsykdommer anses som viktig i et folkehelseperspektiv. I Norge har vi erfaring med at skole, helsestasjoner, foreldre og myndigheter mfl. informerer om hva som er tilrådelig. Dette gjelder både i forhold til mosjon og kostholdsråd. Studier peker på at det i liten grad finnes materiale som forklarer sammenhenger mellom kosthold og mosjon knyttet opp imot livsstilsykdommer når det gjelder personer med utviklingshemming. Materiale er ikke laget og informert på en slik måte at personer med utviklingshemming kan gjøre seg nytte av det (NAKU, 2007, Odde og Seo, 2009)
Legemidler
Hove m.fl. (2019) viser i en artikkel publisert i 2019 at personer med utviklingshemming har et høyere forbruk av legemidler enn øvrig befolkning. Antiepileptika og antipsykotika/ psykoleptika som hyppigst forekommende. Dette stemmer med internasjonal forskning. Videre viser artikkelen at personer med utviklingshemming i mindre grad enn andre bruker legemidler mot hjerte- og karsykdommer. Dette er særlig urovekkende da dette er en av de viktigste årsakene til død blant personer med utviklingshemming og at det er grunner til å tenke at det er høyere forekomst av slik sykdom hos personer med utviklingshemming enn hos andre.
Les mer i artikkel som oppsummerer forskning om legemidler.
Pasientopplæring
Internasjonalt har man dokumentert positiv sammenheng mellom mosjon og kosthold når det gjelder personer med utviklingshemming (Calders mfl., 2011, Boland mfl., 2008, Buckley, 2007). Undersøkelsene bygger på treningsprogram og kostholdsprogram der den enkelte person med utviklingshemming får personlig oppfølging.
I 2017 gjennomførte NAKU en undersøkelse for å finne ut hvilke tilbud om pasientopplæring som finnes for personer med utviklingshemming i Norge. I rapporten vises det til at tiltak på individnivå for å fremme helsekompetanse er å sørge for at opplæringen er tilpasset individuelle forutsetninger. Pasientopplæringen må også gjøre den enkelte aktiv og medvirkende i læringsprosessen, samtidig som nærpersoner innlemmes fra starten av og er støttepersoner også etter endt opplæring. Det er også en fordel om pasientopplæringen innlemmes i individuell plan for å sikre at tiltak blir iverksatt og man får nødvendig helseoppfølging. Her vil man også få en tydeliggjøring av samarbeid med andre instanser. På systemnivå må det være involvert personer som har fagkompetanse om utviklingshemming og som kan gi god veiledning, støtte og oppfølging av den enkelte.
Les også om å fremme helsekompetanse i NAKU sine Temasider om Helsedirektoratets veileder.
Psykiske tilstander og diagnoser
I flere studier viser man til at det er høyrere forekomst av psykiske tilstander og diagnoser hos personer med utviklingshemming (NAKU, 2007 og NAKU, 2008). Nyere studier støtter disse funnene. Studier viser også at personer med utviklingshemming utvikler de samme psykiske vansker og lidelser som andre mennesker (Skullerud mfl. 2000, Jacobsen 1999, Moss 1999, Cooper 2007, Smiley 2007).
NAKU har en egen artikkel hvor forskning om utviklingshemming og psykisk helse er oppsummert.
Beacroft, M. and K. Dodd. I Feel Pain'- audit of communication skills and understanding of pain and health needs with people with learning disabilities.British Journal of Learning Disabilities, 2011. 39 (2): p. 139-147
Bitsko, R.H., et al., Unmet Health Care Needs Among CSHCN With Neurologic
Conditions. Pediatrics, 2009. 124: p. S343-S351.
Bodde, A.E. and D.-C. Seo. A review of social and environmental barriers to
physical activity for adults with intellectual disabilities. Disability and Healt
Journal, 2009. 2(2): p. 57-66.
Boland, M., L. Daly, and A. Staines, Methodological Issues in Inclusive
Intellectual Disability Research: A Health Promotion Needs Assessment of People Attending Irish Disability Services. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 2008. 21(3): p. 199-209.
Calders, P., et al. Effect of combined exercise training on physical and
metabolic fitness in adults with intellectual disability: a controlled trial. Clinical
Rehabilitation, 2011. 25(12): p. 1097-1108.
Dahlen, W. N., Ellingsen, K.E. og Berge, K. (2018) Kompetanse om palliativ behandling og omsorg for personer med psykisk utviklingshemming. Omsorg 1/2018.
Forsgren L, Beghi E, Oun A, Sillanpaa M.,(2012) The epidemiology of epilepsy in Europe - a systematic review. Eur J Neurol. 2005;12(4):245-53.
Fujiura ,G.T. Self-Reported Health of People with Intellectual Disability. Intellectual and Developmental Disabilities: August 2012, Vol. 50, No. 4, pp. 352-369.
Haveman, M., et al., Ageing and health status in adults with intellectual disabilities: Results of the European POMONA II study. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 2011. 36(1): p. 49-60.
Hove, O. m.f. (2019) Prevalence of drug use among adults with intellectualdisabilities compared with drug use in the general population. Pharmacoepidemiology and Drug Safety
NAKU (2007). Helseoppfølging av mennesker med utviklingshemming. Trondheim: NAKU
NAKU (2008). Utviklingshemming og psykiske helsetjenester. Trondheim: NAKU
Oeseburg, B., et al., Prevalence of chronic health conditions in children with intellectual disability: a systematic literature review. Intellectual & Developmental Disabilities, 2011. 49(2): p. 59-85.
Turk, V., et al., Reporting of Health Problems and Pain by Adults with an Intellectual Disability and by Their Carers. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 2012. 25(2): p. 155-165.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».