Brukertilgang i fag- og journalsystem: Eksempel
Kari Anne Bertelsen, fagrådgiver, og Espen Søyland, vernepleier med opplæringsansvar i Bo- og miljøarbeidertjenesten i Halden kommune, opplevde begrensninger med tiltaksplaner og at det [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Ved Stormtunet 2, omsorgsboliger i Hammerfest, har de laget en opplæringsplan for ansatte. Etter en kartlegging av kompetansen ved boligen, ble planen utarbeidet for best mulig å ivareta brukernes behov og sørge for et større fokus på rett kompetanse.
Stormtunet 2 har seks, store leiligheter med to fellesareal. Til boligene er det knyttet sju miljøterapeuter / vernepleiere og seks helsefagarbeidere som alle jobber i full stilling i turnus. I tillegg står én stilling som vernepleier ledig. Som for mange andre mindre kommuner er det vanskelig å få tak i kvalifisert personell ifølge Ida Blix, virksomhetsleder for Stormtunet 2.
– Vi er organisert i team. Og turnusen er lagt opp rundt behovet til hver enkelt bruker, forteller hun.
Stormtunet 2-skolen
Stormtunet har startet opp en egen skole for å bygge kompetanse innad i bofellesskapet. Denne Stormtunet 2-skolen, som den kalles, består av en e-læringskurspakke som alle ansatte må gjennom. I tillegg tas det én gang i måneden opp ett tema, enten HMS eller et fagtema.
– Vi prøver å lage det litt artig rundt skolen, med quizer mot slutten av måneden og med at alle får utdelt vitnemål når de har gått gjennom kurspakken. Så har vi en tavle i ganger der alle som er uteksaminert, som det står, får navnet sitt opp på veggen. Vi prøver å lage litt blest rundt dette.
Selve kurspakken, som NHI står bak, skal hele helse- og omsorg i Hammerfest kommune gjennom. I pakken inngår legemiddelhåndtering, samtykkekompetanse, dokumentasjon og hjerte- og lungeredning.
Blix legger til at ved Stormtunet benytter en seg også mye av kurs gjennom stiftelsen SOR som blant annet tar opp arbeid i andres hjem, utfordrende atferd og autismespekterforstyrrelse, og et kurs som heter Ingen hemmeligheter som tar for seg seksuelle overgrep. SOR-kursene er også blitt brukt til noen av månedstemaene, for eksempel om mat og trivsel, om hvordan legge til rette for et godt kosthold.
Økt engasjement og faglighet
Siden skolen ble etablert i juli 2020, har Blix kontinuerlig gjort justeringen i opplæringsplanen. For eksempel var opprinnelige tanken at i kursene fra SOR skulle ansatte sitte sammen og reflektere over temaene, men det tok ikke lang tid før Blix innså at det var et litt for høyt mål å sette seg.
Blant ansatte oppleves Stormtunet 2-skolen som et godt tilbud, selv om det til å begynne gikk litt trått, blant annet fordi mange tenkte at de ikke hadde tid til dette. Det forteller Ragnhild Josefsen, vernepleier i omsorgsboligen. Men etter hvert som det løsnet, diplomene kom opp på veggen og skolen fikk en egen skryteside på Facebook, førte det til store endringer i kulturen.
– Det ble litt sånn holdning; «jeg ble ikke ferdig, nå må jeg får gjort dette. Jeg vil også ha diplom». Når det kommer nye inn, er de ikke klar før de har gjennomført skolen. Det er veldig stort å ha gjort det, forteller Josefsen.
– Endringene synes også rundt bordet. Det er blitt mange faglige diskusjoner etter hvert.
For de ansatte blir det frigjort tid for at de skal kunne gjennomføre skolen. Skolen tas i arbeidstiden, og i de tilfeller ansatte tar fritiden til hjelp, går det mot timer i timebanken. Det har bidratt til å snu skolen til en positiv ting ifølge Josefsen.
Mer attraktiv arbeidsplass
Også vernepleier Frank Breivik synes at hele opplegget med Stormtunet 2-skolen er bra. Det er viktig å holde fokus på fag poengterer han. Det vil også bidra til trivsel på jobben og til å gjøre den interessant.
For ham handler det også om at det må være et visst nivå på det faglige. Han sammenlikner det med å dra på fotballtrening. Hvis det bare blir tull, så er det ikke artig. Breivik peker på at i hele fylket i nord, sliter en med rekruttering, og han tror det er lettere å rekruttere inn i gode fagmiljøer.
– Det får en bare til ved å fokusere på fag og ved å legge listen høyt. Kurspakken vår har forskjellig vanskelighetsgrad, men deler av det er ikke akkurat plaskekurs. Et åtte timers kurs, som det er noen av i kurspakken, er krevende og noe du gjør innimellom når du har tid, sier Breivik.
– Jeg tror at det å investere tid i fag og kompetanse, er noe en får igjen for. I begynnelsen opplevde også jeg at det var vanskelig i forhold til tid. Det er jo ikke flust i vikarer her. En må derfor ta det på litt roligere dager, og det kan være litt tungt av og til. Men gevinsten er stor.
Blix legger til at hun har fått tilbakemelding fra assistentene som synes det er lettere å bidra og delta i faglige diskusjoner for nå skjønner de hva det snakkes om og de forstår terminologien og uttrykkene. De kjenner brukerne godt og har mye å bidra med understreker hun.
– Vi er helt avhengige av assistentene. Så det at de får bidra, føle mestring og skjønner at dette er et fag, er en fordel for alle. Når du sitter på kontoret, når folk tar disse kursene, så hører du diskusjonen som går mellom kontorene, det er veldig artig, forteller Blix. Hun legger til at spesielt kurset om psykiske lidelser engasjerte mange.
– Folk er veldig utviklings- og løsningsorientert. Jeg hadde aldri klart å få denne Stormtunet 2-skolen ut om det ikke hadde vært for at alle presser på og sier «har du nå gjort denne kurspakken», «hvordan skal du få det til». En må nok legge litt press på folk og lage en kultur for at alle skal igjennom dette.
Positiv effekt på mange måter
Josefsen skyter inn at det nå er forventninger i teamene. Kurspakken skal gjennomføres. Og det tas allerede i starten når nyansatte begynner ved Stormtunet 2. I pakken ligger det en første «velkommen til oss»-lekse for nyansatte, med informasjon om Stormtunet, rutiner og om selve skolen som alle må gjennom.
Satsingen på opplæring og den endrede kulturen rundt faglig oppbygging har også hatt positiv effekt på ufaglærte på flere måter. Blix forteller at én av assistentene gjennom Stormtunet 2-skolen ble så interessert i faget at hun siden har gjennomført helsefagarbeiderutdanningen.
Anne Rystad er vernepleierstudent som går i praksis ved Stormtunet 2. Også hun har måttet ta Stormtunet 2-skolen. Til å begynne med var hun litt overbærende til kurspakken, og selv om det ble mye gjentakelse av det hun allerede har lært under studiet, synes hun at mye av det er veldig bra.
– Jeg har tidligere jobbet som ufaglært, og jeg kjente på det at dette ville ha vært nyttig den gang da jeg begynte. Andre steder er en liksom bare assistent og snakker kanskje seg selv litt ned. Jeg tror at dette bidrar til at alle kan være med i diskusjon og refleksjon. Men det er viktig at man bruker det som man lærer. Ellers glemmer man det fort, sier Rystad.
Plattform for faglig utvikling
Personlig egnethet er spesielt viktig på et sted som Stormtunet 2. Det må ligge i bunn, som Breivik sier, og er ikke for alle. Men det å kunne lage en faglig plattform i tillegg, mener han er kjempeviktig. Når det bidrar til å gjøre jobben mer interessant, får det ansatte til å bli og det gir mindre turnover.
– Slik verden er nå, er det ganske lett å få spredd et rykte om at her gjør vi noe bra. Det er med og skaper stabilitet og letter rekrutteringen, understreker Breivik.
Fagdager ble nevnt tidligere. De kommer i tillegg til skolen, men fungerer også som opplæring. Hvert team har fagdager hver tredje uke. For kort tid siden ble det arrangert en felles fagdag for alle faste ansatte der temaet var atferdsanalyse med en gjennomgang av alle grunnleggende begrep. Neste fagdag skal en fortsette med atferdsanalysen. Det at ansatte har gått gjennom Stormtunet 2-skolen, gjør det mulig å legge listen på fagdagene litt høyere.
– Det handler om å skape en plattform for faglig utvikling. Og det skaper ringer i vannet ved at flere blir interessert, sier Breivik.
– Når du kan koble praksisen vår opp mot teori, skaper det trygge ansatte. De blir sikre på at de prater om det samme og gjør at man kan diskutere for å finne de beste løsningene. Trygge ansatte blir et gode for beboerne. Det blir lettere å jobbe målrettet. I teamet er alle med på det som det jobbes med. Videre blir det lettere å veilede hverandre.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».