Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Lovverk: Tro og livssyn

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Tema og fagområde > Livssyn

Lovverk og rettigheter til tro og livssyn

De som er avhengig av praktisk og personlig bistand fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal få ivaretatt sine muligheter til egen tros- og livssynutøvelse i tråd med grunnlovsfestede bestemmelser om religionsfrihet og ytringsfrihet.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
22. mars 2023. Sist oppdatert: 22. mars 2023

Bilde av havet når det er vindstilleKommunen skal legge til rette for at den enkelte deltar i og mestrer dagliglivets gjøremål. Dagliglivets gjøremål skal forstås bredt, og omfatter blant annet tros- og livssynssamfunn. Du kan lese mer i veilederen gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. 

Den grunnleggende rettigheten, som står i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, viser til at enhver har rett til tankefrihet, samvittighetsfrihet og religionsfrihet.

Religionsfriheten er en av de grunnleggende menneskerettighetene som er gitt alle innbyggere uavhengig av funksjonsevne, og den står i Grunnloven § 2 og i Grunnloven § 16.

I retten til fri religionsutøvelse ligger et vern mot å bli aktivt hindret i sin religions- utøvelse og å bli forfulgt for sin tro og sitt livssyn og retten til like muligheter til å utøve og praktisere tro og livssyn. Du kan lese mer inngående om rettigheter i forhold til tros og livssyn i rundskrivet som Helse- og omsorgsdepartementet sendte til alle landets kommuner i 2009.  

I 2007 ble tjenestemottakers mulighet til å utøve sin tro og sitt livssyn satt inn i et rettighetsperspektiv. Da ble tematikken synliggjort som en naturlig del av arbeidet med individuell plan.  Bakgrunnen for at tro- og livssyn ble tatt inn i Individuell plan var at tematikken ble synliggjort i Innst. S. nr 150 (2006-2007). Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om framtidas omsorgsutfordringer (Mestring, muligheter og mening). «Her heter det at mennesker med psykisk utviklingshemming må sikres å kunne utøve sin tro eller sitt livssyn». (Komiteens merknader 2,21 Styrket rettssikkerhet.

Tematikken ble fulgt opp av rundskriv I – 6/2009 Rett til egen tros- og livssynsutøvelse, utgitt av Helse- og omsorgsdepartementet.  Her heter det: «I dette må det innfortolkes en plikt for hese- og omsorgstjenesten til å legge til rette for at den enkeltes mulighet til tros- og livssynsutøvelse». Rundskrivet bygger på allerede eksisterende lover og forskrifter.

Utgangspunktet er at de som er avhengig av praktisk og personlig bistand fra den kommunale helse-  og omsorgstjenesten, også får ivaretatt sine muligheter til egen tros- og livssynsutøvelse, i tråd med de grunnlovfestede bestemmelser om religion og ytringsfrihet. Her ligger Grunnloven § 16 til grunn: «Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsutøvelse».  Når mennesker som mottar helse- og omsorgstjenester har behov for bistand for å kunne oppnå full religionsfrihet, er bistand tolket som en del av retten til religionsfriheten.

Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 9 understreker denne retten og konkretiserer hva denne retten innebærer. Også FNs standardregler tar opp tematikken i artikkel 12; «Statene skal oppmuntre til tiltak som gir mennesker med funksjonshemming mulighet til å delta på like vilkår i det religiøse liv i det samfunn de tilhører.

Overnevnte rundskrift henviser også til Kvalitetsforskriften hvor det står at personer som mottar pleie – og omsorgstjenester etter kommunalhelsetjenesteloven skal få «ivaretatt sine grunnleggende behov med respekt for det enkeltes menneskets selvbestemmelse, egenverd og livsførsel» Retten til tros- og livssynsutøvelse er et slikt grunnleggende behov, selv om det ikke eksplisitt er tatt med i opplistingen i forskriftens § 3.  Videre henviser rundskrivet til sykehjemsforskriften §4-6 der det framgår at «beboerne skal ha frihet til å leve i samsvar med sitt livssyn».

Rundskrivet konkluderer med «For den kommunale helse- og omsorgstjenesten innebærer dette et ansvar for å skre tilrettelegging av et omsorgstilbud der også kulturelle og åndelige behov blir ivaretatt i samsvar med den enkeltes ønske, bakgrunn og tilhørighet».

I desember 2013 utgav Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn i samarbeid med Helsedirektoratet veiledningsheftet «Samhandling mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunene og tros- og livssynssamfunn.  Den som mottar hekse- og omsorgstjenester har også rett til å utøve sin tro eller sitt livssyn – alene og i fellesskap med andre». Her heter det i innledningskapittelet  «Rett til tros- og livssynsutøvelse gjelder alle, også dem som ikke selv er i stand til å sette ord på hva de ønsker. Uten aktiv hjelp fra helse- og omsorgspersonell vil for eksempel mange mennesker med kognitiv nedsatt funksjonsevne ikke få denne muligheten.  Faren er også stor for at man kan bli påtvunget en tro eller et livssyn mot sin vilje. Begge deler er brudd på religionsfriheten». Heftet gir en god veiledning i hvordan alle som har et delansvar for å sikre at mennesker som mottar helse- og omsorgstjenester kan ivareta dette i praksis. (Helse- og omsorgstjenesten, tros- og livssynssamfunnene og pårørende /verger. Heftet har også et utdrag av relevante rettskilder som direkte og indirekte synliggjør demne retten.

I forhold til den enkeltes rettighet og kommunens forpliktelse heter det: «Den som mottar helse- og omsorgstjenester skal motta tjenestene i samsvar med de lover, forskrifter, rundskriv, offentlige føringer og veiledninger som regulerer tjenestene. Den som yter tjeneste er forpliktet til å gjøre dette i tråd med disse bestemmelser. Dette innebærer at en tjenesteyter ikke selv kan definere kriteriene for tjenesten. Når en tjenestemottaker er gitt en rettighet, følger det at andre har et ansvar for å sørge for at denne retten blir fulgt opp i praksis».

Muligheten til tros – og livssynsutøvelse blir nå tatt inn i offentlige dokumenter som omhandler tjenesteytingen. Jfr. Meld til St. 15 (2017-2018) Leve hele livet. En kvalitetsreform for eldre. (5.2. Tro og liv).

Referanser

Sølvi Dahle og Tor Ivar Torgauten. (redaktør) Utviklingshemning og tros- og livssynsutøveløse. Rettigheter og tilrettelegging. Universitetsforlaget 2010.

Sølvi Dahle og Tor Ivar Torgauten (2019) Å leve et helt liv gjennom hele livet. SOR Rapport. 

Innst. S. nr. 150 (2006-2007) Innstilling fra helse - og omsorgskomiteen om framtidas omsorgsutfordringer (Mestring, muligheter og mening)

IS-1456. Vi vil, vi vil, men får vi det til? Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemming. Sosial- og helsedirektoratet 2007 s. 32.

Gjør det så enkelt som mulig. Tipshefte om individuell plan. Helsedirektoratet 2008 s20. 

Meld. St. 45 (2012-2013) Melding til Stortinget.  Frihet og likeverd – Om mennesker med utviklingshemning.
s. 80: 5.10.5 Tro og livssyn.

Rundskriv I – 9/2009 Rett til egen tros- og livssynsutøvelse. «I dette må det innfortolkes en plikt for helse- og omsorgstjenesten til å legge til rette for den enkeltes mulighet til fri tros- og livssynsutøvelse.

Bufdir 2013. Slik har jeg det i dag. Rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming. s. 70.

Bufdir 2010-2013. Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres! Informasjons- og utviklingsprogram 2010-2013. s23 andre avsnitt. 

Samarbeidsrådet for tros-og livssynssamfunn og Helsedirektoratet. Samhandling mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunene og tros- og livssynssamfunn. 

 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2023) "Lovverk: Tro og livssyn" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 22. mars 2023, lest 29. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/lovverk-tro-og-livssyn
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Støttemateriell for beslutningsstøtte
  • Minoritetsbakgrunn: Forskning
  • Samrapportering i Miljøtjenesten i Time Kommune
  • E-læring om likestilling, inkludering og mangfold
  • Selvbestemmelse: Lovverk og sentrale føringer
  • Selvbestemmelse: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

25
apr

Statens barnehus

Statens barnehus er et tilbud for barn og ungdom som kan ha vært utsatt for, eller vært vitne til, vold eller seksuelle overgrep. Tilbudet gjelder også for voksne med utviklingshemming eller andre [...]

Les mer
22
apr

TryggEst: Vern for risikoutsatte voksne

TryggEst ble etablert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) i samarbeid med Helsedirektoratet, Politidirektoratet og KS, for å styrke arbeidet med å forhindre, avdekke og håndtere vold [...]

Les mer
22
apr

TryggEst i Moss - Et interkommunalt samarbeid for å ivareta risikoutsatte voksne

TryggEst er et nasjonalt program som har som mål å ivareta risikoutsatte voksne, inkludert personer med utviklingshemming. I Mosseregionen, som inkluderer Moss, Råde og Våler, har de utviklet [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU