Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Støttekontakt: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Kultur og fritid > Støttekontakt

Støttekontakt: Lovverk og statlige føringer

Kommunen har det overordnede ansvaret for helse- og omsorgstjenester. I følge helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 skal kommunen sørge for at personer som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
1. januar 2022. Sist oppdatert: 5. januar 2023

Bilde av prestekrage © Kari WuttudalMeld. St. 45. (2012-2013) Frihet og likverd påpeker at ordningen med støttekontakt er viktig for personer med utviklingshemming sine muligheter til å delta i ulike aktiviteter. Støttekontakttjeneste kan organisering i tre hovedløsninger, individuell støttekontakt, deltagelse i aktivitetsgrupper og individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon. 

I forarbeidet til Helse- og omsorgstjenesteloven (Prop 91L 2010-2011) vises det til at støttekontakt gjelder for personer og familier som har behov for dette på grunn av funksjonshemming, alder eller sosiale problemer. Støttekontaktens viktigste oppgave er som regel å hjelpe den enkelte til en meningsfull fritid. Støttekontakt kan være et viktig tiltak i forhold til barn, unge og voksne med psykiske problemer, yngre og eldre funksjonshemmede, innvandrere som er ukjent med det norske samfunnet, familier med sammensatte problemer, rusmiddelmisbrukere mv.

For å oppfylle ansvaret etter helse og omsorgstjenesteloven §3-1 skal kommunen etter § 3-2  nr 6 bokstav b.  blant annet tilby støttekontakt. Alle kommuner har en plikt til å ha en støttekontaktordning.

En av formålene og intensjon (§1-1) i loven er å "sikre at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre".

Søknad om støttekontakt vurderes med bakgrunn i lovgivers intensjon sammen med en individuell og skjønnsmessig vurdering. Mer om lovverk i denne artikkelen 

Søknad og klage
Søknad om støttekontakt stiles til kommunen. Kommunen skal fatte et vedtak som tar stilling til søknaden og informerer om hva slags hjelp søkeren får tilbud om og i hvilket omfang. Søkeren kan klage på dette vedtaket. Fylkesmannen er klageinstans. Klagen sendes til kommunen.

Referanser

Lov om kommunale helse-og omsorgstjenester (helse- og omsorgstjenesteloven).

Meld. St. 45 (2012-2013) Frihet og likeverd - om mennesker med utviklignhsemming 

Prop. 91 L (2010 - 2011) Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) Forslag til lovvedtak 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Støttekontakt: Lovverk og statlige føringer" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 5. januar 2023, lest 15. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/støttekontakt-lovverk-og-statlige-føringer
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet
  • Tilrettelagt sykkel som aktivitet
  • Universell utforming for aktive og sosiale liv
  • Hvordan oppmuntre personer med utviklingshemming til økt fysisk aktivitet?
  • Paradans
  • Om Paraidrettssenteret i Trøndelag

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

7
feb

Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet

Amatørkulturrådet i Bergen har i samarbeid med Bergen kommune utgitt en guide som fokuserer på inkludering av personer med utviklingshemming i det frivillige og amatørbaserte kulturlivet. Denne [...]

Les mer
28
nov

Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]

Les mer
28
okt

Universell utforming for aktive og sosiale liv

Universelt utformede parker legger til rette for at flere, uavhengig av funksjonsnivå, kan være aktive og sosiale i nærmiljøet. Flere ønsker å bo i byen, og med universelt utformede parker kan flere [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU