Tilrettelagt sykkel som aktivitet
Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Regjeringens mål er å skape vilkår for at hele samfunnet skal kunne ta del i et levende og mangfoldig kulturliv.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne må sikres de samme muligheter som andre til å realisere sine egne ønsker for fritidsaktiviteter. Ulike faktorer kan begrense valgfriheten, som manglende tilgjengelighet til og tilrettelegging av tilbudene samt holdninger i samfunnet. Også praktiske forhold som transport og økonomi kan vanskeliggjøre en aktiv fritid.
Forskning viser at personer med utviklingshemming har begrensede sosiale nettverk og få nære venner. De er en høyrisikogruppe for å utvikle livsstilssykdommer. Det er også slik at voksne med utviklingshemming ofte har mere fritid enn andre, siden få er i arbeid og noen har ikke kommunale dagtilbud. Dette tilsier at fritidsaktiviteter kan være særlig viktig for livskvaliteten til personer med utviklingshemming (NOU 2016:17).
Menneskerettighetene (CRPD)
FN konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) artikkel 30 slår fast at mennesker med nedsatt funksjonsevne har rett til å delta i kulturlivet på lik linje med andre, og at tiltak skal iverksettes for å sikre lik tilgang. I artikkel 19 slås det fast at mennesker med nedsatt funksjonsevne har samme rett som andre til å leve i samfunnet, med de samme valgmulighetene. Det skal sikres tiltak for å legge til rette for at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal kunne gjøre full bruk av denne rettigheten, og bli fullt inkludert og delta i samfunnet. Les mer om menneskerettigheter i området CRPD i kunnskapsbanken.
Ansvarsreformens intensjon og politiske føringer
Før ansvarsreformen foregikk store deler av livet innenfor rammene i institusjonene, dette gjaldt også kultur- og fritidsaktiviteter. I etterkant av reformen ble det å sørge for fritid- og kulturaktiviteter en kommunal oppgave, både i offentlig regi og i regi av frivillige lag- og organisasjoner.
Målene i ansvarsreformen var at mennesker med utviklingshemming skulle gis et kultur- og fritidstilbud som var likeverdig med tilbudet til befolkningen for øvrig.
Mennesker med utviklingshemming skulle så langt som mulig gis et integrert fritidstilbud, men særlig tilrettelagte tilbud kunne i noen tilfeller være aktuelt for å imøtekomme variasjon i ønsker og behov. Tiltakene for å oppnå dette handlet om informasjon til utviklingshemmede om fritidstilbudet, samt informasjon til lag- og organisasjoner om hvordan de kan legge til rette for at mennesker med utviklingshemming kunne benytte seg av ordinære tilbud. Tiltak i kommunen var tjenester som støttekontakt og transport (Meld St. 45 (2012-2013).
I NOU 2016:17 på lik linje vises det til stortingsmeldinger som sier noe om politiske føringer vedrørende fritid- og kulturtilbudet for mennesker med utviklingshemming:
Et samfunn for alle
Et samfunn for alle er tittel på regjeringens strategi for likestilling av mennesker med funksjonsnedsettelser for perioden 2020 - 2030. Strategien har viet et kapittel til området kultur og fritid. De viser til at uavhengig av funksjonsnivå så er en meningsfylt fritid sentralt for læring, mestring, helse og deltagelse i samfunnet, og alle skal ha like muligheter til en aktiv og meningsfylt fritid.
Innenfor kultur og fritid vil regjeringen (tekst hentet fra strategien):
Status
Selv om det er politisk målsetting å legge til rette for at alle -uansett funksjonsnivå- skal kunne delta i ulike fritidsaktiviteter, så har personer med utviklingshemming et mer begrenset kultur- og idrettstilbud enn resten av befolkningen. Både integrerte og segregerte tilbud er mindre varierte enn til befolkningen forøvrig. Levekårsundersøkelser viser at fritiden ble "taperen" etter ansvarsreformen. Etter tusenårsskiftet er det en gradvis forbedring.
Årsak til avstand mellom mål og dagens situasjon kan handle om manglende kunnskap om tilrettelegging av tilbud, fysisk utilgjengelighet, transportutfordringer, mangel på hjelpemidler, svakheter i støttekontaktordningen, samt ressurser og kapasitet hos foreldre.
Støtteordninger for en aktiv fritid kan være støttekontakt, avlastning, transport, hjelpemidler og utstyr, ledsagerbevis (NOU 2016:17).
En del mennesker med nedsatt funksjonsevne er avhengig av ledsager for å kunne delta i ulike aktiviteter, med den konsekvens at de må betale dobbel billettpris/inngangsbillett på arrangementer og på reise med offentlige transportmidler. Økonomien vanskeliggjør deltakelse i aktiviteter på lik linje med andre i samfunnet. Ordningen med ledsagerbevis er ment å bøte på denne skjevheten. Ledsagerbevis utstedes til mennesker som har varige funksjonsnedsettelser (to-tre år), og som er avhengig av bistand. Der ordningen aksepteres gir den innehaveren rett til å ha med ledsager gratis på arrangementer. Les mer om ledsagerbevis i kunnskapsbanken
Les mer om kultur- og fritidsaktiviteter i artikkelen; Kultur og fritid: Forskning.
Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet Konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
Meld St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking
Meld St. 26 (2011-2012) Den norske idrettsmodellen
Meld St. 45 (2012-2013) Frihet og likverd - om mennesker med utviklingshemming
Meld St. 24 (2015-2016) Familien - ansvar, frihet og valgmuligheter
NOU 2016:17 På lik linje -Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming
Regjeringen.no Felles innsats for fritidsaktivitet tll alle barn
Andre offentlige dokumenter:
Helse- og omsorgsdepartementet: St.meld. nr. 16 (2002-2003): Resept for et sunnere Norge
Kultur- og kirkedepartementet: St.meld. nr. 48 (2002-2003): Kulturpolitikk fram mot 2014
Kultur- og kirkedepartementet: St.meld. nr. 39 (2006.2007) Frivillighet for alle
NOU 2001:22. Fra bruker til borger- En strategi for nedbygging av funksjonshemmende barrierer.
Kulturdepartementet: St.meld.nr. 14. (1999-2000). Idrettslivet i endring.
Sosial- og helsedepartementet (1998-1999) St. melding nr. 21 Ansvar og meistring
Sosialdepartementet (2002-2003) St. melding nr. 40 Nedbygging av funksjonshemmende barrierer. Strategier, mål og tiltak i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».