Tilrettelagt sykkel som aktivitet
Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Teater nonSTOP har 4 utviklingsområder: Å skape teatervirksomhet for mennesker med utviklingshemming. Å være en politisk arena for mennesker med utviklingshemming i kraft av at teater er en formidlingskanal. Å ha teater som arbeid er myndiggjørende, i kraft av muligheten for å ha dette som en valgmulighet for en gruppe som ofte blir utelukket fra normaliserte tilbud. Å være en alternativ læringsarena for vernepleierstudenter, men også utvikle et kompetansetilbud innen teater for personer med utviklingshemming. En arena for forskning og utvikling både innenfor teater, pedagogikk og helse- og sosialfag
15 personer med utviklingshemming er ansatt som skuespillere i Namsos kommune. Dette med ordinære vilkår med de rettigheter som ansettelser gir i offentlig sektor. Av de 15 er det to VTA plasser. Teater nonSTOP har i 3 år vært et prosjekt i Namsos kommune. Fra sommeren 2012 er planen at det går over i fast etablering i regi av Namsos kommune. Prosjektet har vært finansiert av Høgskolen i Nord-Trøndelag, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Helsedirektoratet og Namsos kommune.
Teateret har følgene formål:
”Teateret skal være et profesjonelt teater hvor de fleste aktørene er personer med utviklingshemming. Teateret vil ha som oppgave å fremme aktørenes interesser både kunstnerisk og politisk. Disse interessene vil være å utvikle teaterfaglige arbeidsmetoder som ivaretar de spesielle forutsetningene og de kunstneriske interessene aktørene har. Teatret vil være en kommunikasjonskanal for aktørene slik at de kan formidle sine erfaringer og livssituasjon, samt å gjøre denne befolkningsgruppen synlig i samfunnet” (Saur and Johansen, 2009).
Teater nonSTOP er i virksomhet en til to dager i uken. Foruten de 15 skuespillerne er det ansatt en daglig leder fra kommunens side. Hvert år har mellom fem og elleve førsteårsstudenter fra vernepleierstudiet på HiNT teateret som sin praksisarena gjennom hele studieåret. I tillegg stiller høgskolen opp med to ansatte som er prosjektledere for selve prosjektet. Dette innebærer å utvikle teateret som organisasjon og kunstnerisk virksomhet, men også drive forsknings- og utviklingsarbeid. Både studenter og prosjektledere er med som skuespillere i de ulike produksjonene om det er ønskelig.
Teater nonSTOP er et teater hvor alle de ansatte skuespillerne har en utviklingshemming, og dette kan sies å være et segregert tilbud. Vi mener at dette er nødvendig dersom skuespillerne skal ha en mulighet for å få utviklet et repertoar og en skuespillermetodikk iut fra deres premisser. Det vil i dag være utopi å tro at alle de som i dag er ansatt i Teater nonSTOP ville kunne integreres i et normalisert profesjonelt teater som i stor grad jobber tekstbasert.
Teater og andre kunstuttrykk blir ofte anvendt som terapi og fritidsaktiviteter for mennesker med utviklingshemming. Selv om all kunst kan ha en terapeutisk virkning, så er det ikke et hovedmål, heller ikke i Teater nonSTOP. Teater nonSTOP er en kunstinstitusjon, her er det ikke snakk om teatervirksomhet i terapeutisk forstand, som en ofte forbinder med denne gruppen mennesker. Teater nonSTOP er et profesjonelt teater hvor skuespillerne er ansatt for å skape kvalitativt godt teater. For å sikre god kvalitet, samarbeider teatret med profesjonelle instruktører, musikere og dramaturger. Hovedformålet med prosjektet vi beskriver, er å gi denne gruppen plass i det offentlige rom og synliggjøre deres livsverden. Videre er ønsket å utvikle en kunstnerisk uttrykksform som passer disse skuespillerne. Teater er kommunikasjon, og gjennom teateret kan man sette viktige spørsmål på dagsorden.
Vår hypotese er at ved å gi mennesker med utviklingshemming en slik arena for formidling, kan ”folks” oppfatning av utviklingshemming utfordres og endres.
Teater som uttrykksform gir en stor grad av frihet til å velge ulike former for uttrykk. Å etablere profesjonelt teater for denne gruppen utøvere hvor kunstuttrykket står i sentrum er forholdsvis nytt i norsk sammenheng, men internasjonalt ser vi at det vokser fram både skuespillerutdanninger og teatre hvor skuespillerne har en utviklingshemming. Det handler om at dette også er mennesker som har historier å fortelle oss andre, og som ikke bare skal overlates til terapeutene og pedagogene som legger vekt på at individet skal utvikles og endres.
Teatrets produksjon mellom 2009-2012
Dramatisering av Åge Aleksandersens Rio de Janeiro var første offentlige opptreden som pause- innslag til Ungdommens Kultur Mønstring (UKM) 31. januar 2009.
Dekksgutten dramatisert og akkompagnert etter et arrangement og instruksjon av Stina Moltu. Vi opptrådte med dette innslaget i forbindelse med markering av Åge Aleksandersens 60-årsdag i Namsos Kulturhus.
”Eventyret om meg” regi og dramaturgi av Nina Wester
2 forestillinger 6. juni 2010 i Namsos kulturhus
Dette stykke teater er basert på skuespillernes egne tanker og erfaringer. Arbeidet har vært en lang prosess hvor Nina Wester, som dramatiker, har blitt kjent med skuespillerne og deres hverdagsliv. Etter hvert har skuespillernes drømmer, ønsker og realiteter blitt blandet sammen i en form av enkle og stiliserte virkemidler, der publikum får innblikk i deres hverdag og perspektiv. ”Eventyret om meg” viser potensialet som ligger i teateret for nyskapende kunstnerisk produksjon.
”Litt kaffe, kanskje?” av Ellen Saur og Oddbjørn Johansen.
Teaterstykket ”Litt kaffe, kanskje” har blitt laget ut fra én kvinnes historie, men er likevel historien om mange. Anne, en av skuespillerne i Teater nonSTOP, spiller rollen som seg selv. Dette er Annes historie, men også historien om de mange barna som ble sendt av gårde for å gå på spesialskoler, fordi noen mente de ikke kunne nyttiggjøre seg undervisning på hjemskolen. Det er historien om norsk pedagogisk og sosialpolitisk historie gjennom de siste 150 årene. Og det er også en viktig del av HiNTs historie. Men først og fremst er det en historie som kan berøre oss alle fordi den handler om barndom og oppvekst, og muligheten for å leve et selvstendig liv. Til sammen har denne forestillingen blitt spilt ca 35 ganger for et publikumsantall på rundt 2500.
Høsten 2011 turnerte denne forestillingen i regi av Den kulturelle skolesekken på 7 videregående skoler i Nord-Trøndelag, hvor til sammen 8 skoler var representert. Skoleforestillingene ble rundet av med samtaler sammen med studentene, og studentene / elevene kunne komme med sine umiddelbare inntrykk etter forestillingene. Samtidig ble det rom for å snakke om den historiske utviklingen og dagens utfordringer.
I tillegg til dette har vi hatt 2 konferanseinnlegg i tilknytning til fremvisning av forestilling, vernepleierkonferansen, Gardermoen og Livskunst i Ålesund.
1 konferanseinnlegg ved Lancaster Disability Studies Conference 2010: ”Theatre nonSTOP and the play A cup of coffee? Theatre for art and empowerment”.
”Jakten på julesnøen”
Dette har blitt en årlig forestilling i førjulstida. Hvert år spilles ca 4 forestillinger for barnehager, samt også en åpen forestilling. Dette er en forestilling improvisert fram i samarbeid mellom daglig leder, skuespillere og studenter.
”Du-jeg, oss-dem, innenfor-utenfor”
Danseforestillinga ”Du-jeg, oss-dem, innenfor-utenfor” hadde premiere 18. september 2011 i Namsos kulturhus. Skuespillerne, eller danserne som de har vært i denne forestillingen, har vært med å utvikle forestillingen gjennom å utforske og arbeide med motsetninger, slik som tittelen henspeiller på.
Det eksisterer fremdeles mange fordommer rundt hva dans er, og hva dans kan være. Kroppsideal, kjønnsroller og kulturer påvirker både hvordan vi danser, og hvordan vi forstår dans; det vi som oftest ser er unge, slanke og funksjonsfriske dansere. Men dans er ikke forbeholdt bare disse få. Å danse med andre innebærer å lytte til sin kropp, ta valg og jobbe bevisst med egen kropp. Dans handler om en fysisk dialog mellom to eller flere personer.
Alle bevegelser kan bli dans, alle kan uttrykke seg gjennom dans, og det finnes utallige måter å vite, se og være i verden på.
Danseforestillingen handler fremfor alt om våre følelser, tanker og kommunikasjonen mellom oss, mellom publikum og aktør, mellom musikeren og danseren, mellom deg og meg. Kirsten Roll Steen har vært koreograf. Gjestekoreograf har vært Marta Peres fra Universitetet i Rio de Janeiro i Brasil. Musikere er Henning Sommerro og John Pål Inderberg, som både har laget og fremført musikken. Forestillingen reiser våren 2012 på turne til Oslo 7. mars, Trondheim 9. mars og Surnadal i pinsehelga på Vårsøgfestival.
Les også artikkelen i kunnskapsbanken med tittel, Aktivitetsområder: Teater
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».