Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Musikk

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Musikk

Musikk er noe de fleste har glede av. Å lytte til musikk kan gi store opplevelser. Mange som selv ikke har mulighet for å selv å synge eller spille, kan ha stor glede av musikk.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
19. september 2021. Sist oppdatert: 7. oktober 2024

Pianospill © Sunniva Rishaug

Musikk er noe vi kan ha felles, selv med ulikt funksjonsnivå. Noen kan spille, andre synge og noen har mest glede av å høre på. Rundt omkring i Norge er det mange musikktilbud for personer med utviklingshemming. Noen i regi av de kommunale kulturskolene og andre som uavhengige fritidstilbud.

Band og korps 
Det er populært å spille i band, og bandet Merkesteinane. har rukket å spille i flere ti`år. Bandet er ei musikkgruppe for personer med utviklingshemming, og i 2023 hadde bandet 30 års jubileum. 

Da bandmedlemmene får spørsmålet: “Kor lenge skal de halde på?”, svarer to av bandmedlemmene: “Det vert i alle fall ei god stund til” Øyvind Lied og Arild Halse. Øyvind skyter inn: “Eg trur dei må bere meg av scena før eg sluttar”.  

Flere kommuner i Norge har tilbud om tilrettelagte fritidsaktiviteter for de som ønsker å spille i band. Les mer om Tromsø sitt tilbud på både kulturskolen og aktivitetshus.  En annen kommune som tilbyr band som kulturtilbud og fritidstilbud til personer med utviklingshemming er Bergen kommune.  

Torshovkorpset er et kjent musikkorps som har utviklet egen metodikk for mennesker med sammensatte lærevansker og utviklingshemminger. Du kan lese mere om dem på deres hjemmeside. 
 
Bruk av musikk med personer med utviklingshemming 
Pedagog Maria Elind fra Fambu skole og barnehage mener at musikk i arbeid med barn med sammensatte vansker kan styrke både det kognitive og motoriske nivået og bedre immunforsvaret.  Hun forteller om pedagogisk bruk av musikk i en film,  som ligger på Frambu sine sider. 

Sunniva Molvær Ihlhaug, musikkterapeut og fagansvarlig ved Dissimilis kompetansesenter, kommer med seks råd som er særlig rettet mot vernepleiere som ønsker å benytte musikk i arbeid for mennesker med utviklingshemming;

  1. Det enkleste og mest naturlige er å synge. Syng med stemmen du har.  
  2. Tenk på musikk som en måte å uttrykke seg på, framfor at du skal prestere teknisk perfekt. 
  3. Hold det enkelt, slik at mestringen kommer raskt. Det finnes en rekke låter med kun tre eller fire akkorder. Bestem repertoaret sammen med dem som skal spille. 
  4. Bruk gjerne fargekoder på instrumentene, slik at de ulike tonene har forskjellig farge. Da kan dere følge en akkordrekke ved hjelp av fargenotasjon når dere spiller sammen. Dette egner seg spesielt godt for piano, gitar og bass. 
  5. Du kan fjerne noen av strengene på gitaren eller bassen. Det er mye lettere å spille med én streng. Kan brukes i kombinasjon med fargenotasjon. 
  6. Del opp trommesettet i to eller tre. Det kan være komplisert for en person å spille et helt trommesett alene. 

Musikkterapi 
Musikkterapi gir muligheter for utvikling og endring gjennom et musikalsk og mellommenneskelig samarbeid mellom terapeut og klient. Prosessen er ofte ressursorientert og fokuserer på aktuelle mål innen helsefremmende arbeid, behandling, rehabilitering og omsorg. Les mer om musikkterapi på nettsiden til Norges musikkhøgskole. Musikk kan for eksempel skape nye muligheter for kommunikasjon og personlig uttrykk og for å arbeide med sosiale problemstillinger.

Som fagfelt kan musikkterapien forstås som studiet av sammenhenger mellom musikk og helse. Norsk forening for musikkterapi har laget en film som forklarer godt hva musikkterapi er.  Du kan lese mer om musikkterapi på nettsidene til Norsk forening for musikkterapi.  Der finner du også informasjon om temaet musikkterapi i skolen. 

Musikkbasert miljøbehandling  
Nasjonal kompetansetjeneste Aldring og helse har laget ABC-permen, musikkbasert miljøbehandling - utviklingshemming. Den gir oppdatert, grunnleggende kunnskap om bruk av musikktiltak i miljøbehandlingen i tjenestene, det være seg bo- og hjemmebaserte tjenester, dagtilbud og institusjoner tilrettelagt for personer med utviklingshemming.  
 
SKUG - Samspill og komponering uten grenser 
Er det mulig å ikke sette grenser for hvem som kan spille musikkinstrumenter? Kan man spille med en bitteliten bevegelse, med hele kroppen, ved å kjøre rullestol eller ved å se på en skjerm? SKUG-senteret har som mål at alle musikkelever skal ha et instrument som de kan lære å spille selvstendig. SKUG - senteret ved kulturskolen i Tromsø kommune er et ressurssenter for spesielt tilpasset musikkundervisning. Les mer om arbeidet deres i nettartikkelen.  

Dissimilis nasjonale kompetansesenter 
-
tilrettelagt kulturtilbud innen musikk, dans og teater. Dissimilis har siden 1982 jobbet for at mennesker med utviklingshemming skal ha en plass i det kulturelle landskapet og i samfunnet som like­stilte utøvere og mennesker. Du kan lese om arbeidet deres i nettartikkel i kunnskapsbanken.

Andre nyttige linker vedrørende musikk: 

  • Proffene, bandet der alt kan skje 
  • Å være musiker og komponist 
  • Musikkvideo med bandet RagnaRock 

 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2021) "Musikk" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 7. oktober 2024, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/musikk
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Snoezelen
  • Musikkstol / vibroakustisk. Spørsmål
  • Fysisk aktivitet og idrett
  • Aktivitetsområder
  • Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet
  • Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

7
feb

Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet

Amatørkulturrådet i Bergen har i samarbeid med Bergen kommune utgitt en guide som fokuserer på inkludering av personer med utviklingshemming i det frivillige og amatørbaserte kulturlivet. Denne [...]

Les mer
28
nov

Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]

Les mer
28
okt

Universell utforming for aktive og sosiale liv

Universelt utformede parker legger til rette for at flere, uavhengig av funksjonsnivå, kan være aktive og sosiale i nærmiljøet. Flere ønsker å bo i byen, og med universelt utformede parker kan flere [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU

Vi bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen.