Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Kultur og fritid > Aktivitetsområder > Støttekontakt

Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer

Regjeringens mål er å skape vilkår for at hele samfunnet skal kunne ta del i et levende og mangfoldig kulturliv.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne må sikres de samme muligheter som andre til å realisere sine egne ønsker for fritidsaktiviteter. Ulike faktorer kan begrense valgfriheten, som manglende tilgjengelighet til og tilrettelegging av tilbudene samt holdninger i samfunnet. Også praktiske forhold som transport og økonomi kan vanskeliggjøre en aktiv fritid.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
1. januar 2022. Sist oppdatert: 6. januar 2022

Forskning viser at personer med utviklingshemming har begrensede sosiale nettverk og få nære venner. De er en høyrisikogruppe for å utvikle livsstilssykdommer. Det er også slik at voksne med utviklingshemming ofte har mere fritid enn andre, siden få er i arbeid og noen har ikke kommunale dagtilbud. Dette tilsier at fritidsaktiviteter kan være særlig viktig for livskvaliteten til personer med utviklingshemming (NOU 2016:17). 

Menneskerettighetene (CRPD)  
FN konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) artikkel 30 slår fast at mennesker med nedsatt funksjonsevne har rett til å delta i kulturlivet på lik linje med andre, og at tiltak skal iverksettes for å sikre lik tilgang. I artikkel 19 slås det fast at mennesker med nedsatt funksjonsevne har samme rett som andre til å leve i samfunnet, med de samme valgmulighetene. Det skal sikres tiltak for å legge til rette for at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal kunne gjøre full bruk av denne rettigheten, og bli fullt inkludert og delta i samfunnet. Les mer om menneskerettigheter i området CRPD i kunnskapsbanken. 

Ansvarsreformens intensjon og politiske føringer 
Før ansvarsreformen foregikk store deler av livet innenfor rammene i institusjonene, dette gjaldt også kultur- og fritidsaktiviteter. I etterkant av reformen ble det å sørge for fritid- og kulturaktiviteter en kommunal oppgave, både i offentlig regi og i regi av frivillige lag- og organisasjoner.

Målene i ansvarsreformen var at mennesker med utviklingshemming skulle gis et kultur- og fritidstilbud som var likeverdig med tilbudet til befolkningen for øvrig.

Mennesker med utviklingshemming skulle så langt som mulig gis et integrert fritidstilbud, men særlig tilrettelagte tilbud kunne i noen tilfeller være aktuelt for å imøtekomme variasjon i ønsker og behov. Tiltakene for å oppnå dette handlet om informasjon til utviklingshemmede om fritidstilbudet, samt informasjon til lag- og organisasjoner om hvordan de kan legge til rette for at mennesker med utviklingshemming kunne benytte seg av ordinære tilbud. Tiltak i kommunen var tjenester som støttekontakt og transport (Meld St. 45 (2012-2013). 

I NOU 2016:17 på lik linje vises det til stortingsmeldinger som sier noe om politiske føringer vedrørende fritid- og kulturtilbudet for mennesker med utviklingshemming: 

  • I Meld St. 45 (2012-2013) frihet og likeverd fremgår det som en politisk målsetting å legge til rette for at alle, uansett funksjonsnivå, skal kunne delta på lik linje i ulike fritidsaktiviteter.
  • Meld. St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking er visjonen i kulturpolitikken å bidra til at alle har reelle muligheter til å delta, uavhengig av funksjonsevne, sosial og kulturell bakgrunn. Det understrekes at universell utforming og tilgjengelighet er viktige virkemidler.
  • I Meld St. 26 (2011-2012) den norske idrettsmodellen viser til statens overordnede mål om "idrett og fysisk aktivitet for alle".  I dette ligger et ansvar for å legge til rette for idrettsdeltakelse for mennesker som kan oppleve barrierer, eller som i noen tilfeller trenger en form for tilrettelegging for å kunne være fysiske aktive. 
  • I Meld St. 24 (2015-2016) Familien - ansvar, frihet og valgmuligheter  slår regjeringen fast at alle barn -uavhengig av foreldrenes økonomi- skal ha mulighet til å delta jevnlig i minst en organisert fritidsaktivitet. Kommunene, frivilligheten og staten gikk sammen i Fritidserklæringen om en felles innsats for å realisere målsettingen. Les mer om fritidserklæringen i pressemelding fra regjeringen . 

Et samfunn for alle 
Et samfunn for alle er tittel på regjeringens strategi for likestilling av mennesker med funksjonsnedsettelser for perioden 2020 - 2030.  Strategien har viet et kapittel til området kultur og fritid. De viser til at uavhengig av funksjonsnivå så er en meningsfylt fritid sentralt for læring, mestring, helse og deltagelse i samfunnet, og alle skal ha like muligheter til en aktiv og meningsfylt fritid.

Innenfor kultur og fritid vil regjeringen (tekst hentet fra strategien):  

  • Senke tersklene for deltakelse i kultur og fritidsaktiviteter. Personer med funksjonsnedsettelse skal ha samme mulighet til å delta i kultur- og fritidsaktiviteter som befolkningen for øvrig.
  • Bidra til at barn og unge med funksjonsnedsettelse har mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet.
  • Fremheve betydningen av gode aktivitetstilbud til barn og unge med funksjonsnedsettelser i dialogen med frivillig sektor.  
  • Tilrettelegge for et mer tilgjengelig kultur og fritidstilbud gjennom forenkling og digitalisering

Status
Selv om det er politisk målsetting å legge til rette for at alle -uansett funksjonsnivå- skal kunne delta i ulike fritidsaktiviteter, så har personer med utviklingshemming et mer begrenset kultur- og idrettstilbud enn resten av befolkningen. Både integrerte og segregerte tilbud er mindre varierte enn til befolkningen forøvrig. Levekårsundersøkelser viser at fritiden ble "taperen" etter ansvarsreformen. Etter tusenårsskiftet er det en gradvis forbedring.

Årsak til avstand mellom mål og dagens situasjon kan handle om manglende kunnskap om tilrettelegging av tilbud, fysisk utilgjengelighet, transportutfordringer, mangel på hjelpemidler, svakheter i støttekontaktordningen, samt ressurser og kapasitet hos foreldre.

Støtteordninger for en aktiv fritid kan være støttekontakt, avlastning, transport, hjelpemidler og utstyr, ledsagerbevis (NOU 2016:17). 

En del mennesker med nedsatt funksjonsevne er avhengig av ledsager for å kunne delta i ulike aktiviteter, med den konsekvens at de må betale dobbel billettpris/inngangsbillett på arrangementer og på reise med offentlige transportmidler. Økonomien vanskeliggjør deltakelse i aktiviteter på lik linje med andre i samfunnet. Ordningen med ledsagerbevis er ment å bøte på denne skjevheten. Ledsagerbevis utstedes til mennesker som har varige funksjonsnedsettelser (to-tre år), og som er avhengig av bistand. Der ordningen aksepteres gir den innehaveren rett til å ha med ledsager gratis på arrangementer. Les mer om ledsagerbevis i kunnskapsbanken

Les mer om kultur- og fritidsaktiviteter i artikkelen; Kultur og fritid: Forskning. 

Referanser

Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet Konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne  

Fritidserklæringen 

Meld St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking 

Meld St. 26 (2011-2012) Den norske idrettsmodellen 

Meld St. 45 (2012-2013) Frihet og likverd - om mennesker med utviklingshemming 

Meld St. 24 (2015-2016) Familien - ansvar, frihet og valgmuligheter 

NOU 2016:17 På lik linje -Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming 

Regjeringen.no Felles innsats for fritidsaktivitet tll alle barn 

Andre offentlige dokumenter:

Helse- og omsorgsdepartementet: St.meld. nr. 16 (2002-2003): Resept for et sunnere Norge

Kultur- og kirkedepartementet: St.meld. nr. 48 (2002-2003): Kulturpolitikk fram mot 2014

Kultur- og kirkedepartementet: St.meld. nr. 39 (2006.2007) Frivillighet for alle

NOU 2001:22. Fra bruker til borger- En strategi for nedbygging av funksjonshemmende barrierer.

Kulturdepartementet: St.meld.nr. 14. (1999-2000). Idrettslivet i endring.

Sosial- og helsedepartementet (1998-1999) St. melding nr. 21 Ansvar og meistring

Sosialdepartementet (2002-2003) St. melding nr. 40 Nedbygging av funksjonshemmende barrierer. Strategier, mål og tiltak i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 6. januar 2022, lest 12. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/kultur-og-fritid-lovverk-og-statlige-føringer
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Relaterte artikler

  • Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet
  • Tilrettelagt sykkel som aktivitet
  • Universell utforming for aktive og sosiale liv
  • Hvordan oppmuntre personer med utviklingshemming til økt fysisk aktivitet?
  • Paradans
  • Om Paraidrettssenteret i Trøndelag

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

7
feb

Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet

Amatørkulturrådet i Bergen har i samarbeid med Bergen kommune utgitt en guide som fokuserer på inkludering av personer med utviklingshemming i det frivillige og amatørbaserte kulturlivet. Denne [...]

Les mer
28
nov

Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]

Les mer
28
okt

Universell utforming for aktive og sosiale liv

Universelt utformede parker legger til rette for at flere, uavhengig av funksjonsnivå, kan være aktive og sosiale i nærmiljøet. Flere ønsker å bo i byen, og med universelt utformede parker kan flere [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU