Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune
Sarpsborg kommune ønsker å dreie de pårørendestøttende tjenestene i retning av tidlig innsats og forebygging. Et av tiltakene kommunen har satt i gang er etableringen av Uteteam Barn og Unge. De [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Foreldre med kognitive vansker er en sammensatt foreldregruppe som det i liten grad har vært fokus på, både innenfor forskning og i tjenesteapparatet. I denne artikkelen gis en kort introduksjon til området og en gjennomgang av hvilke ressurser som finnes i Kunnskapsbanken.
I overskriften på området og i artiklene du finner på området, benyttes begrepet kognitive vansker for å beskrive foreldregruppen. Bakgrunnen for dette er at forskningen området bygger på har et bredere nedslagsfelt enn foreldre med utviklingshemming. Begrepet kognitive vansker innlemmer også blant annet foreldre med autismespekterforstyrrelser, ervervede hjerneskader og nevropsykiatriske diagnoser.
Antallet barn som vokser opp med foreldre, der en eller begge foreldrene har kognitive vansker, er langt høyere enn tidligere antatt. Rapporten Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet (Tøssebro, Midjo, Paulsen & Berg, 2014), anslår at det i Norge i dag fødes rundt 500 barn per årskull, der en eller begge foreldrene har kognitive vansker. Samlet utgjør det cirka 10 000 barn i aldersgruppen 0-18 år. Mange av familiene er i kontakt med barnevernet og foreldregruppen er overrepresentert blant foreldre som opplever omsorgsovertakelse. Samtidig vil tilrettelagt oppfølging og tilpasset veiledning gi gode muligheter for at foreldrene kan utvikle sine omsorgsferdigheter.
I forskningsartikkelen i Kunnskapsbanken kan du lese mer om hva nasjonal og internasjonal forskning forteller om foreldrene og deres barn. Artikkelen beskriver hvem foreldre er og hva begrepet kognitive vansker innebærer. I tillegg belyses hvilke utfordringer som knytter seg til denne foreldregruppen og deres barn spesielt, og hvilke hjelpetiltak som vil kunne være effektfulle.
Et av hjelpetiltakene som løftes frem er foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children, forkortet PYC. Programmet har som mål å styrke foreldrenes kompetanse i praktiske ferdigheter og samspill med barnet og er spesielt rettet mot foreldre med kognitive vansker. I Kunnskapsbanken, kan du i eksempelartikkelen, Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser, lese mer om hvordan programmet er bygget opp, hvilke læringsstrategier som vektlegges og resultatene programmet kan vise til.
Foreldreveiledningsprogrammet er oversatt til norsk språk og kultur av universitetslektor Anne Thronsen og førstelektor Ellinor Young. I eksempelartikkelen, En podcast om PYC, kan du lytte til podcasten Sosialpodden, der Thronsen og Young intervjues om programmet.
Du finner også to eksempelartikler fra henholdsvis Senter for foreldre og barn i Trondheim og en kommunal barnevernstjeneste, begge lokalisert i Trondheim. I artiklene møter du ansatte fra ulike deler av tjenesteapparatet som gjennom sitt arbeid har erfaring med familiene. De forteller om hvilke oppfølgings- og veiledningsbehov foreldrene har og hvilke utfordringer som spesielt for denne foreldregruppen og deres barn.
Artikkelen, SUF-Kunskapscentrum – et prosjekt om foreldre med kognitiv svikt, omtaler et svensk prosjekt som arbeider med å samle og spre kunnskap om støtte til barn og foreldre i familier der en eller begge foreldrene har utviklingsforstyrrelser eller andre kognitive vanskeligheter som påvirker foreldrerollen. I artikkelen lenkes en videre til SUF-Kunskapscentrums nettside. Her finner du et stort omfang ressurser. Forskningsartikler, filmer, veiledningsmateriell og mye mer.
----
Bilde: Audgunn Vilhelmsen Nordberg -Galleri Lista Fyr
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».