Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Fjellheimen leirskole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
19. september 2021 - Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Fjellheimen leirskole

Fjellheimen Leirskole i Hedmark er en leirskole for personer som har en utviklingshemming. De byr på et allsidig friluftsliv med tilrettelagte aktiviteter - både i skogen, på fjellet og til vanns. Alle innen målgruppa kan komme hit, uansett alder eller fysiske ferdigheter. Det er godt tilrettelagt for den som er avhengig av rullestol. Skolen mottar støtte direkte via statsbudsjettet, og drives av Engerdal kommune.

Stemning på Femund © Fjellheimen LeirskoleFjellheimen Leirskole søker å gi hver enkelt elev ei uke hvor de kan oppleve gledene ved å være ute i naturen og å bruke naturen på ulike måter. De prøver å legge til rette for at hver enkelt får utfordringer som mestres, nye ferdigheter som kan prøves ut, og en opplevelse av at det meste går an med evt. tilrettelegging. Viktig er også det samspillet som oppstår mellom de som er på opphold sammen. Nye bekjentskap oppstår, og vennskap utvikles.

Skitur i fjellet © Fjellheimen Leirskole Leirskolen har egne nettsider
 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Familieveiviser - For barn, unge og deres familier
  • Aktivitetsområder: Fysisk aktivitet
  • Ferieturer for personer med utviklingshemming
  • Fritid for alle
  • E-læring: Støttekontakt
  • Organisert idrett for personer med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

9
mai

Ferieturer for personer med utviklingshemming

Ansatte i Hammerfest kommune reiser gjerne på ferieturer sammen med personer med utviklingshemming. Særlig turer til Syden er populære, men de drar også andre steder. 

Les mer
7
jan

Fritid for alle

Fritid for alle er et nasjonalt nettsted knyttet til fagfeltet støttekontakt, kultur og fritidsdeltakelse. For mange er tjenestetilbud støttekontakt avgjørende for om de vil kunne delta i selvvalgte [...]

Les mer
7
jan

E-læring: Støttekontakt

Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Nordland har laget e-læring i grunnleggende opplæring for støttekontakter. Støttekontakt er en tjeneste som skal hjelpe den enkelte til [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU