Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Foreldre: Introduksjon

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Pårørende og familie > Foreldre

Foreldre: Introduksjon

Foreldre og familie har stort behov for informasjon i alle faser og overganger knyttet til barn med utviklingshemming. I denne artikkelen gis en kort introduksjon til temaområdet og en gjennomgang av hvilke ressurser som finnes i Kunnskapsbanken.   

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
27. februar 2024. Sist oppdatert: 27. februar 2024

To jenter ser mot kameraet og smiler. Copyright: NAKU Foreldre som får barn med funksjonsnedsettelse opplever informasjonsbehovet i starten som stort. Det er viktig at informasjonen blir gitt på en måte som de forstår. Foreldre er også opptatt av hvor de kan få hjelp videre og hvilken utvikling de kan forvente hos barnet (Tøssebro og Lundeby, 2002). Kontakten foreldrene har med hjelpeapparatet endrer seg over tid. I starten er ofte kontakten med helseapparatet viktigst, da det handler om utredning og diagnose. Senere kommer også behovet for praktiske og økonomiske støtteordninger og etterhvert barnehage og skole. Når barnet nærmer seg voksenalder, kommer også utfordringer rundt arbeid og bolig (Tøssebro og Wendelborg, 2014).  

Hvordan foreldre opplever kontakten med hjelpeapparatet kan du lese om i Kunnskapsbanken, i artikkelen, Foreldre: kontakt med hjelpeapparatet.

Kristiansand kommune har i mange år jobbet systematisk med pårørendeoppfølging. I temaområdet kan du lese om arbeidet deres i artikkelen, Når pårørende trenger oppfølging.

Rutiner for pårørendesamarbeid 
Kommuner og helseforetak plikter å ha systemer og rutiner for pårørendeinvolvering og samarbeid på flere nivåer (Pårørendeveileder 2017). Det skal legges til rette for pårørendesamarbeid og tjenestene skal også innhente pårørendes erfaringer og synspunkter og gjøre bruk av disse i forbedringsarbeid på et overordnet nivå. Godt samarbeid på individ- og systemnivå gir bedre tjenester og mer trygghet for personen med utviklingshemming og pårørende.  

Deling av helseopplysninger forutsetter at samtykke innhentes av berørte parter. Les om samtykke for deling av helseopplysninger mellom personen med utviklingshemming, pårørende og helsetjenesten i artikkelen, Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer.

Verktøy for samhandling  
Personer med utviklingshemming og deres pårørende er ofte i kontakt med mange instanser fra det offentlige tjenesteapparatet. Personer som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til at det utarbeides en individuell plan i henhold til Pasient- og brukerrettighetsloven §2-5. Personer som har behov for komplekse eller langvarige og koordinerte tjenester, har også rett på koordinator eller barnekoordinator (§ 2-5b og §2-5c). Dette finner du mer informasjon om i artikkelen, Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer.

Pårørendestøttende tjenester  
Mange foreldre til personer med utviklingshemming og andre kognitive funksjonsnedsettelser har en krevende omsorgs- og foreldrerolle. Mange vil også strekke seg svært langt for å klare seg selv uten pårørendestøttende tjenester. De nasjonale veilederne Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (2021) og Pårørendeveileder (2017), påpeker også at pårørendestøttende tjenester bør gis forebyggende, før omsorgsbyrden utvikler seg til å bli særlig tyngende. 

Les om særlig tyngende omsorgsarbeid i artikkelen, Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer.

Foreldreveiledning 
Foreldre som har barn med nedsatt funksjonsevne møter ofte et annerledes og mer utfordrende hverdagsliv enn andre foreldre. I Kunnskapsbanken har vi flere eksempler om ambulant foreldreveiledning fra Oslo kommune.  

  • Ambulerende foreldreveiledning i Søndre Nordstrand.
  • Veiledere i hverdagen. Artikkel om Kapellveien habiliteringssenter og bydelene Nordre Aker og Sagene.
  • Veiledning til personer med utviklingshemming og deres familier. Artikkel om arbeidet i bydel Alna.   

Materiell og ressurser 
I området Foreldre kan du finne tekster av foreldre om hvordan de opplever sin rolle, gode eksempler fra praksis om hvordan få til samarbeid, nasjonale veiledere, e-læringer om temaet og andre nyttige ressurser.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2024) "Foreldre: Introduksjon " [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 27. februar 2024, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/foreldre-introduksjon
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune
  • Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker
  • Ambulerende foreldreveiledning i Søndre Nordstrand
  • Opplæringsprogram om pårørende
  • Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer
  • Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

2
jul

Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune

Sarpsborg kommune ønsker å dreie de pårørendestøttende tjenestene i retning av tidlig innsats og forebygging. Et av tiltakene kommunen har satt i gang er etableringen av Uteteam Barn og Unge. De [...]

Les mer
12
mar

Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker

"Jeg vil gjerne ha hjelp, men ta ikke barna mine." Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker. Det er tittel på avhandling fra Ida Runge. I denne avhandlingen forteller 23 svenske foreldre [...]

Les mer
21
des

Ambulerende foreldreveiledning i Søndre Nordstrand

Søndre Nordstrand har vært i forkant med å etablere ambulerende foreldreveiledning. Siden 2019 har Oslo-bydelen hatt det de kaller et hjemmeveiledningsteam. Teamet, som ledes av vernepleier Gry Østby [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU