Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Personer med utviklingshemming er en uensartet gruppe med samme behov for kunnskap om kropp og seksualitet som befolkningen generelt. Gjennom internasjonale konvensjoner og nasjonale planer er vi forpliktet til å sikre at det ikke legges unødige hindringer i veien for at utviklingshemmede skal ha et godt seksualliv
Seksuell helse og seksualitet
Verdens helseorganisasjon sin arbeidsdefinisjon på seksuell helse er:
“En tilstand av fysisk, følelsesmessig, mentalt og sosialt velvære relatert til seksualitet. Det er ikke kun fravær av sykdom, dysfunksjon eller funksjonsnedsettelse. Seksuell helse krever en positiv og respektfull tilnærming til seksualitet og seksuelle forhold, herunder også muligheten for å ha lystfylte og trygge seksuelle opplevelser, fri fra tvang, diskriminering og vold. For at seksuell helse skal oppnås og opprettholdes, må alle mennesker seksuelle rettigheter respekteres, beskyttes og oppfylles» (WHO, 2006a)
Seksuell helse må sees i sammenheng med definisjonen på seksualitet. Begrepet har beveget seg bort fra kun å være et medisinsk anliggende til også å omhandle mer psykologiske og sosiale anliggende og som bidrar til et bredere syn på seksualiteten. Seksualitet er tilstede fra før vi er født og er til stede i varierende grad gjennom hele livet og er en viktig del av menneskets identitet. Seksualitet handler om basale menneskelige behov.
Verdens helseorganisasjon sin arbeidsdefinisjon på seksualitet er:
«Et sentralt aspekt ved å være menneske inkluderer sex, kjønnsidentiteter og roller, seksuell legning, erotikk, glede, intimitet og reproduksjon. Seksualitet erfares og uttrykkes i tanker, fantasier, begjør, oppfatninger, holdninger, verdier, atferd, vaner, roller og relasjoner. Selv om seksualitet kan omfatte alle disse dimensjonene, så er det ikke alle av dimensjonene som alltid erfares eller som kommer til uttrykk. Seksualitet påvirkes av samspillet mellom biologiske, psykologiske, sosiale, økonomiske, politiske, kulturelle, juridiske, historiske, religiøse og spirituelle faktorer» (WHO, 2006a).
WHO viser til at dette innebærer at seksualitet omfatter så mye mer enn samleie, den finnes i energien som driver oss til å søke kjærlighet, kontakt, varme og nærhet. Den uttrykkes i det vi føler, hvordan vi beveger oss, hvordan vi berører andre og selv blir berørt. Seksualiteten påvirker altså våre tanker, følelser, handlinger, og vårt samspill med andre mennesker.
Som følge av kjennetegn ved diagnosen utviklingshemming som blant annet innebærer vansker med å forstå og kommunisere, er det viktig å være klar over at seksualitet kan komme til uttrykk på andre måter. Seksualitet er fortsatt et tema som ansatte opplever kan være vanskelig å snakke om. Det å se på seksualitet som et fagområde kan gjøre det lettere å arbeide og håndtere temaet for å bidra til å sikre seksuelle rettigheter for personer med utviklingshemming.
Seksuelle rettigheter
Seksuelle rettigheter er menneskerettigheter som ivaretar rettigheter omkring seksuell helse, og respekt for og beskyttelse av enkelte menneskerettigheter må ligge til grunn for å kunne oppnå seksuell helse.
Målsetting om full deltakelse og likestilling for personer med utviklingshemming skal gjelde for alle områdene i livet, herunder også retten til privatlivet. Det er viktig at personer med utviklingshemming får tilpasset kunnskap om kropp, seksualitet og identitet (Meld St. 45 (2012-2013) Den enkelte skal ha et sunt og harmonisk forhold til seksualitet og seksuelle opplevelser, og forholdene må legges mest mulig til rette for at dette kan oppnås. Retten til seksualliv er en sentral del av retten til å bestemme over eget liv (NOU 2016:17).
Les mer i artikkelen, Seksualitet: Lovverk og statlige føringer
Personer med utviklingshemming og kunnskap om seksualitet
Når personer med utviklingshemming begynner å utforske seksualiteten sin står de overfor utfordringer med å få tilgang til informasjon og få støtte, ulikt de fleste av sine jevnaldrende. En av årsaken kan ligge i at det meste innen seksualitet lærer man gjennom uformelle kanaler: venner, porno, prøving og feiling osv. Svært lite av seksualiteten læres bort av foreldre eller pedagoger. Utviklingshemmede har færre venner enn andre, det kan være vanskeligere for de å få til å se på porno, og har mindre muligheter enn andre til å prøve å feile. I tillegg brukes metaforer når man snakker om sex – noe som kan være vanskeligere å forstå for personer som har en utviklingshemming.
I tillegg er et viktig moment at opplæringen om seksualitet til personer med utviklingshemming ofte er preget av fakta, regler og risikoer, og har som regel et biologisk fokus. De positive sidene i seksualiteten som glede, lyst og intimitet er det lite fokus på (Frawley og Wilson 2016, Löfgren-Mårtenson 2011), og dette fører også til mindre kunnskap om seksualitet for utviklingshemmede.
Ansattes tilnærming og arbeid i temaet
Seksualitet er et tema som fortsatt er en utfordring å snakke om. Det å trene med kollegaer i å snakke om seksualitet kan være et nyttig tips, som verktøy i arbeidet kan man benytte ordbok i seksualitet, se denne artikkelen for materiell og ressurser i temaet. Det at man får trening i å snakke om temaet kan føre til at det blir letter å snakke med personer med utviklingshemming om seksualitet.
Personer med utviklingshemming har behov for kunnskap om kropp og seksualitet med en fremstilling av den positive seksualitet, for å unngå formidling som bare er preget av risiko eller biologisk fokus. Seksualitet bør være tema gjennom hele livet ut ifra den enkeltes behov og tilpasset personenes utviklingsnivå. Involvering av personen med utviklingshemming er viktig i prosessen, samt også et samarbeid med pårørende.
Ansatte kan bidra til å skape et seksualvennlig miljø ved å:
Les mer om seksualvennlig miljø i denne artikkelen
Eggen, K. Fjeld, W. Malmo, S. og Zachariassen, P. (2014) utviklingshemning og seksuelle overgrep – rettsvern, forebygging og oppfølging. Hentet fra; https://bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00002942
Frawley, P. and Wilson, N., J. (2016) Young people with Intellectual Disability Talking about Sexuality Education and Information. Sex Disabil 34469-484 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-016-9460-x.pdf
Helse- og omsorgsdepartementet (11/2016) Snakk om det! Strategi for seksuell helse (2017-2022) Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/snakk-om-det/id2522933/
Löfgren-Mårtenson, L. (2011) I want to do it right! A pilot study of Swedish sex education and young people with intellectual disabilities. Sex Disabil (2012) 30:209-225 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-011-9239-z.pdf
Meld. St. 45 (2012-2013) Frihet og likeverd -om mennesker med utviklingshemming. (Barne-, likestinnings- og inkluderingsdepartementet) Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-45-2012--2013/id731249/
NOU (2016:17) På lik linje: Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming https://www.regjeringen.no/contentassets/b0baf226586543ada7c530b4482678b8/no/pdfs/nou201620160017000dddpdfs.pdf
WHO (2006a). Defining sexual health: Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 January 2002. Geneva, World Health Organization, https://www.who.int/reproductivehealth/publications/sexual_health/defining_sexual_health.pdf
WHO. Sexual and reproductive health. Defining sexual health. World Health Organization. Hentet fra; https://www.who.int/reproductivehealth/topics/sexual_health/sh_definitions/en/
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».