Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Seksualitet: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
14. januar 2022 - Helse og omsorg > Seksualitet

Seksualitet: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen viser vi til rettigheter og ansvar knyttet til seksualitet for personer med utviklingshemming

Fremsiden av av Konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne

Seksuelle rettigheter
Seksuelle rettigheter er menneskerettigheter som ivaretar rettigheter omkring seksuell helse, og respekt for og beskyttelse av enkelte menneskerettigheter må ligge til grunn for å kunne oppnå seksuell helse. Rett til seksualitet er omfattet av flere menneskerettigheter, som fore eksempel artikkel 17 i konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, artikkel 12 i FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, og flere av artiklene i FN-konvensjonen om rettigheter til personer mer nedsatt funksjonsevne (CRPD) 

Regjeringens strategi om seksuell helse, Snakk om det, viser til at Verdens helseorganisasjon har laget en arbeidsdefinisjon om menneskerettigheter relatert til seksuell helse

Oppnåelse av seksuell helse er knyttet til graden av respekt, beskyttelse og oppnåelse av menneskerettigheter. Seksuell helse omfatter visse menneskerettigheter som allerede er anerkjent i internasjonale og regionale menneskerettighetsdokumenter og andre konsensus-dokumenter og i nasjonal lovgivning (Helse- og omsorgsdepartementet 11/2016)

Rettigheter som er avgjørende for å virkeliggjøre seksuell helse inkluderer:

  • Retten til likhet og likebehandling
  • Retten til å være fri fra tortur, umenneskelig og nedverdigende behandling eller straff
  • Retten til privatliv
  • Retten til den høyest oppnåelige helsestandard (inkludert seksuell helse) og sosial trygghet
  • Retten til å gifte seg og grunnlegge en familie og til å inngå ekteskap med begge fremtidige ektefellers fulle samtykke, og til likhet i ekteskapet, inkludert ved oppløsning av ekteskapet
  • Retten til å bestemme om man vil ha barn, hvor mange og når man vil ha barn
  • Retten til informasjon og til utdanning
  • Retten til ytrings- og uttrykksfrihet
  • Retten til et effektivt rettsmiddel når grunnleggende rettigheter er krenket (WHO 2006a, Helse- og omsorgsdepartementet 11/2016)

Meld st. 45 (2012-2013) frihet og likeverd viser til at målsetting om full deltakelse og likestilling for personer med utviklingshemming skal gjelde for alle områdene i livet, herunder også retten til privatlivet. Meldingen påpeker videre at det er viktig at personer med utviklingshemming får tilpasset kunnskap om kropp, seksualitet og identitet.

NOU 2016: 17 På lik linje beskriver at den enkelte skal ha et sunt og harmonisk forhold til seksualitet og seksuelle opplevelser, og forholdene må legges mest mulig til rette for at dette kan oppnås. Retten til seksualliv er en sentral del av retten til å bestemme over eget liv.

Les også: Seksualvennlig miljø

Kommunens ansvar for bistand til seksualitet
NOU 2016: 17 påpeker også at tjenesteytere skal ivareta veiledning og tilrettelegging i temaet seksualitet på en ikke diskriminerende måte. Den viser til at tjenesteyterne kan gi generelle og enkle råd og informasjon på seksuelle behov og problemer, og at tjenesteyterne må selv vurdere sin egen kompetanse og vurdere når det eventuelt er behov for kompetanse fra spesialisthelsetjenesten.

Les mer om vurdering av kompetanse i artikkelen om PLISSIT -modellen.

For at seksuell bistand kan klassifiseres som helsehjelp, må den utføres profesjonelt og forsvarlig, og den som utfører bistanden skal gjøre det i kraft av sin stilling som helsepersonell, og at bruker defineres som pasient (NOU 2016: 17).  

Dette knyttes til forsvarlighetskravet i Helse- og omsorgstjenesteloven (§ 4) og Helsepersonelloven (§ 4). Leder har overordnet ansvar for at virksomheten arbeider forsvarlig, og ansatte har et selvstendig ansvar for at tjenestene som ytes er faglig forsvarlige og at hjelpen ytes på en omsorgsfull måte. Les mer i artikkelen: Faglig forsvarlige tjenester- hvem har ansvaret?

Når bistand til seksualitet klassifiseres som helsehjelp forankres dette i helselovgivningene. Les mer om Helse- og omsorg: Lovverk og statlige føringer.

Dette legger videre føringer og krav til dokumentering av helsehjelpen. Du kan lese om dokumentasjon i tjenestene til personer med utviklingshemming i egen artikkel i kunnskapsbanken.

Bistand og dokumentering av seksualitet krever etisk refleksjon. I Temasider om Helsedirektoratets veileder er det et eget kapittelside om etisk refleksjon. På siden ligger det en film om etisk refleksjon som også videre refleksjonsmodell for praktisk øving, og du vil finne andre ressurser og materiell i temaet.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • E-læring: Mangfold og muligheter
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Utviklingshemming og ernæring: Forskning
  • URO – et prosjekt om utviklingshemming og rus
  • Nettressurser om trening og fysisk aktivitet
  • E-læringer: Kunnskapsbasert Habilitering

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

E-læring: Mangfold og muligheter

Mangfold og muligheter består av flere kurs. Kursene har tema som å arbeide i andres hjem, fritid, kultur og venner, utfordrende atferd, psykiske lidelser, inkludering og [...]

Les mer
22
mar

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal [...]

Les mer
20
mar

Kosthold: E-Læring

Hva er egentlig god ernæringspraksis? Og hvordan kan du bidra til det der du jobber - uten å tråkke på brukernes selvbestemmelsesrett?   

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU