Tilrettelagt sykkel som aktivitet
Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Deltakelse i fysisk aktivitet er viktig, også for personer med utviklingshemming. Mange har mye stillesittende atferd og vil kunne få store helsegevinster av å delta mer i daglig fysisk aktivitet. For de fleste kan det være utfordrende å komme i gang med fysisk aktivitet. Hvordan oppmuntre personer med utviklingshemming til økt fysisk aktivitet, innebærer støttende samvær i aktivitet, forutsigbarhet og motivasjon, potensielt ved bruk av teknologi og apper.
All fysisk aktivitet er gunstig
Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at alle voksne regelmessig deltar i enten utholdenhetstrening eller muskelstyrkende fysisk aktivitet. Den foreslåtte ukentlige anbefalingen er 150-300 minutter med moderat intensitet eller 75–150 minutter med høy intensitet. Dette er for å redusere risikoen for ikke-smittsomme sykdommer og dødelighet av alle årsaker (Bull et al., 2020). Disse anbefalingene ble oppdatert i 2020 og inkluderer nå spesifikke anbefalinger for personer med nedsatt funksjonsevne, kroniske sykdommer og gravide, samt ytterligere retningslinjer for eldre. De oppdaterte retningslinjene understreker også viktigheten av å redusere stillesittende atferd, og hevder at enhver økning i fysisk aktivitet, uavhengig av intensitet, er gunstig.
Hvor aktive er personer med utviklingshemming?
I en mye sitert systematisk oversikt fra 2016 oppfylte bare 9 % av de 3159 voksne med utviklingshemming anbefalingene for fysisk aktivitet (Dairo et al., 2016). Påfølgende studier har funnet at bare 6 til 11 % av personer med utviklingshemming er tilstrekkelig aktive (Melville et al., 2018; Oreskovic et al., 2020; Oviedo et al., 2017). Disse studiene delte inn aktivitetsnivåer etter intensitet og fant at mens mange personer med utviklingshemming driver med lett fysisk aktivitet, er det få som oppnår høye nok nivåer av moderat til høy fysisk aktivitet.
Stillesittende atferd bør reduseres
Personer med utviklingshemming som har en inaktiv livsstil har høyere risiko for å utvikle metabolsk syndrom, overvekt eller fedme, osteoporose, diabetes og andre livsstilsrelaterte sykdommer (Lynch et al., 2022). Ifølge forskning bruker personer med utviklingshemming mellom 8-12 timer om dagen på stillesittende aktiviteter som se på TV, sitte på datamaskin/bruke telefon eller nettbrett eller å kjøre i bil eller buss (Melville et al., 2017). Stillesittende tid på mer enn 9,5 timer per dag er assosiert med økt risiko for dødelighet (Sagelv et al., 2023). Derfor bør fremtidig fokus på fysisk aktivitet for voksne med utviklingshemming ta sikte på å øke nivåene av disse formene for aktivitet, selv om all økning av aktivitet vil være gunstig.
Å gjøre aktiviteter sammen er viktig for motivasjonen
Doktorgradsavhandling (Michalsen, 2024), avlagt ved Norges Arktiske Universitet UiT, ble motivasjon for deltakelse i fysisk aktivitet hos personer med utviklingshemming undersøkt (Michalsen et al., 2020). Studien ble gjennomført gjennom fokusgruppeintervjuer med helsepersonell og familiemedlemmer av personer med utviklingshemming. Analysen av disse intervjuene avdekket tre hovedtemaer knyttet til motivasjon: individuell, kontekstuell og interaksjonsmotivasjon. Den individuelle motivasjonen var drevet av gleden ved å utføre aktiviteter, sosiale belønninger fra deltakelse og en bevissthet om helsefordelene ved fysisk aktivitet. Den kontekstuelle motivasjonen involverte støtte fra omgivelsene, inkludert engasjement fra omsorgspersoner som egeninteresse i fysisk aktivitet, tilgjengelighet av ressurser og presentasjon av aktivitetene. For eksempel spørre: «Vil du bli med ut på tur?» kan gi et annet svar enn «Kom, la oss gå en tur sammen». Interaksjonsmotivasjonen, som handler om interaksjonen mellom individet selv og det som er rundt personen med utviklingshemming, handler om betydningen av å gjøre aktiviteter sammen, dele gleder i aktiviteten, skape forutsigbarhet og det å inkludere belønning som en del av den fysiske aktiviteten (heiarop, diplom, medalje eller en matbit når en når målet for turen). Det var denne typen motivasjon som var mest fremtredende for å opprettholde motivasjonen over tid.
Mobile apper kan bidra til å nå aktivitetsmål
Den andre studien i denne avhandlingen hadde som mål å teste gjennomførbarhet og tilfredshet av mobile apper for fysisk aktivitet. Denne studien var en pilotstudie med ni unge voksne personer med utviklingshemming med lavt fysisk aktivitetsnivå (Michalsen et al., 2022). Deltakerne ble utstyrt med aktivitetsmålere og to apper ble utviklet og testet for å sette og nå mål for fysisk aktivitet. Appene som ble brukt i pilotstudien het Aktiv Fritid (utviklet av ideelt selskap Smart Cognition) og Sorterius (utviklet av masterstudenter ved UiT). Aktiv Fritid er en aktivitetplanlegger og Sorterius en pokemon-go inspirtert app som handler om å finne virtuelt søppel som skal sorteres. Resultatene viste en høy grad av gjennomførbarhet, men også noen utfordringer knyttet til bruken av aktivitetsmålerne, slik som utslett og tap av motivasjon hos noen deltakere. Likevel oppnådde de fleste deltakerne sine fysiske aktivitetsmål, og mobilappene ble generelt godt mottatt av deltakerne.
Viktige barrierer for deltakelse i fysisk aktivitet
Den siste studien i avhandlingen var en tverrsnittsstudie med 213 deltakere som identifiserte barrierer for deltakelse i fysisk aktivitet blant personer med utviklingshemming (Michalsen et al., 2024). Datainnsamlingen ble utført ved hjelp av spørreskjemaet POMONA-15 Health Indicators, og logistiske regresjonsanalyser ble utført for å identifisere de viktigste barrierene. Resultatene viste at 35% av deltakerne hadde en stillesittende livsstil. Viktige barrierer som ble identifisert inkluderte alvorlighetsgraden av utviklingshemming, tilgang til aktiviteter på dagsentre, bruk av rullestol, helseproblemer og problemer med å bruke offentlig transport.
Poeng fra doktorgrads-avhandlingen
Basert på funnene fra disse studiene, konkluderer avhandlingen med flere viktige poeng. For det første understreker den betydningen av samspill mellom personer med utviklingshemming og deres omsorgspersoner eller støttepersoner for å fremme motivasjon for deltakelse i fysisk aktivitet. For det andre viser den potensialet i bruk av mobile apper som verktøy for å oppmuntre til økt aktivitetsnivå hos voksne med utviklingshemming, selv om det er behov for ytterligere forskning og forbedringer i teknologien. Til slutt peker den på betydningen av å adressere identifiserte barrierer, slik som tilgang til aktiviteter og tilrettelagt transport, for å utvikle mer effektive helseintervensjoner som kan bidra til å forbedre livskvaliteten for voksne med utviklingshemming.
I sum gir denne avhandlingen et verdifullt bidrag i forståelsen av deltakelse i fysisk aktivitet blant voksne med utviklingshemming. Tidligere studier har vist at aktivitetsnivået er for lavt. Denne doktorgradsavhandlingen peker på veien videre for utvikling av tjenester, og for fremtidig forskning.
Bull, F. C., Al-Ansari, S. S., Biddle, S., Borodulin, K., Buman, M. P., Cardon, G., Carty, C., Chaput, J. P., Chastin, S., Chou, R., Dempsey, P. C., DiPietro, L., Ekelund, U., Firth, J., Friedenreich, C. M., Garcia, L., Gichu, M., Jago, R., Katzmarzyk, P. T., . . . Willumsen, J. F. (2020). World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British Journal of Sports Medicine, 54(24), 1451-1462. https://doi.org/10.1136/bjsports-2020-102955
Dairo, Y. M., Collett, J., Dawes, H., & Oskrochi, G. R. (2016). Physical activity levels in adults with intellectual disabilities: A systematic review. Preventive medicine reports, 4, 209-219. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2016.06.008
Ekelund, U., Tarp, J., Steene-Johannessen, J., Hansen, B. H., Jefferis, B., Fagerland, M. W., Whincup, P., Diaz, K. M., Hooker, S. P., Chernofsky, A., Larson, M. G., Spartano, N., Vasan, R. S., Dohrn, I. M., Hagströmer, M., Edwardson, C., Yates, T., Shiroma, E., Anderssen, S. A., & Lee, I. M. (2019). Dose-response associations between accelerometry measured physical activity and sedentary time and all cause mortality: systematic review and harmonised meta-analysis. BMJ, 366, l4570. https://doi.org/10.1136/bmj.l4570
Lynch, L., McCarron, M., Eustace-Cook, J., Burke, É., & McCallion, P. (2022). Physical health effects of sedentary behaviour on adults with an intellectual disability: A scoping review. J Intellect Disabil, 17446295221107281. https://doi.org/10.1177/17446295221107281
Melville, C. A., McGarty, A., Harris, L., Hughes-McCormack, L., Baltzer, M., McArthur, L. A., Morrison, J., Allan, L., & Cooper, S. A. (2018). A population-based, cross-sectional study of the prevalence and correlates of sedentary behaviour of adults with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 62(1), 60-71. https://doi.org/10.1111/jir.12454
Michalsen, H., Wangberg, S. C., Anke, A., Hartvigsen, G., Jaccheri, L., & Arntzen, C. (2020). Family members and health care workers’ perspectives on motivational factors of participation in physical activity for people with intellectual disability: A qualitative study. Journal of Intellectual Disability Research, 64, 259–270. https://doi.org/10.1111/jir.12716
Michalsen, H., Henriksen, A., Pettersen, G., Hartvigsen, G., Wangberg, S., Thrane, G., Jahnsen, R., & Anke, A. (2023). Using mobile health to encourage physical activity in individuals with intellectual disability: A pilot mixed methods feasibility study. Frontiers in Rehabilitation Sciences, 4, 1225641. https://doi.org/10.3389/fresc.2023.1225641
Michalsen, H., Henriksen, A., Hartvigsen, G., Olsen, M.I., Pedersen, E.R., Søndenaa, E., Jahnsen, R.B., & Anke, A. (2024). Barriers to physical activity participation for adults with intellectual disability: A cross-sectional study. (Manuscript). Now published in the Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 37(4), e13242, 2024, available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/33503.
Michalsen, H. (2024).Encouraging participation in physical activity for individuals with intellectual disability: motivational factors, barriers, and mHealth applications. Arctic University of Norway UiT. https://munin.uit.no/handle/10037/33635
Oreskovic, N. M., Cottrell, C., Torres, A., Patsiogiannis, V., Santoro, S., Nichols, D., Moore, C., & Skotko, B. G. (2020). Physical activity patterns in adults with Down Syndrome. J Appl Res Intellect Disabil, 33(6), 1457-1464. https://doi.org/10.1111/jar.12773
Oviedo, G. R., Travier, N., & Guerra-Balic, M. (2017). Sedentary and Physical Activity Patterns in Adults with Intellectual Disability. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(9). https://doi.org/10.3390/ijerph14091027
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».