Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Fritid med bistand

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
3. januar 2022 - Kultur og fritid > Støttekontakt

Fritid med bistand

Fritid med Bistand (FmB) er i dag den eneste kjente metode som synliggjør hvordan en systematisk kan arbeide for å bistå enkeltmennesker i deres inkluderingsprosess på kultur- og fritidsarenaen. Metoden er strukturert gjennom seks trinn for å sikre progresjon inn i en selvvalgt fritidsorganisasjon: 1. Informasjonsmøte, 2. Kartlegging av ønsker og drømmer, 3. Kartlegging av fritidsaktiviteter, 4. Valg av fritidsaktivitet, 5. Finne tilrettelegger, 6. Oppfølgning og evaluering.

Fritid med bistand, en metode
Fritid med Bistand (FmB) er en varemerkebeskyttet metode i sosialt arbeid som har sitt teoretiske fundament knyttet til normalisering og empowerment. Et perspektiv som her kan forstås som en prosess hvor mennesker bygger opp evne til å handle på egne vegne, og på denne måten styrke selvbildet sitt.

Kommunene utfordres til å legge til rette for alle som trenger støtte til å delta på kultur- og fritidsarenaen gjennom den lovpålagte støttekontakttjenesten. Når norsk sosialpolitikk legger så stor vekt på å gi muligheten for at alle skal få delta på selvvalgte kultur- og fritidsaktiviteter, handler dette om at ikke alle har like muligheter til selvrealisering av ønsker, behov og kanskje drømmer (Midtsundstad 2005). Noen mennesker synes alltid å bli undertrykket og vi må erkjenne at samfunnet i ulik grad preges av interesseforskjeller. Fritid med Bistand er utviklet som en metode for å synliggjøre en arbeidsprosess hvor en ansatt i kommunen eller en frivillig organisasjon, som arbeider etter metoden, og et sentralt medlem i en utvalgt fritidsorganisasjon, kan samarbeide og utfylle hverandre for å nå målene som defineres av den enkelte som trenger støtte i sin inkluderingsprosess (Midtsundstad 2013).

Deltakelsen i en fritidsaktivitet handler om så mye mer enn å synge, danse, dykke, spille sjakk osv. For de fleste av oss er fritidsaktiviteten en møteplass hvor en treffer andre som er interessert i det samme som seg selv, en eller flere ganger i uken. I vårt samfunn velger ingen mennesker i absolutt frihet, de fleste velger ut i fra det som er vanlig og ansett som akseptabelt. Utvalget av organisasjoner i nærmiljøet, kostnaden for å drive aktiviteten og tidspunkt for når medlemmene møtes, er eksempler på andre forhold som for mange kan være avgjørende for et aktivitetsvalg.

Når en skal bistå enkeltpersoner i sin inkluderingsprosess kreves en fleksibilitet som gir rom for å samarbeide på fritidsorganisasjonens vilkår. De ansatte som arbeider etter metoden har en viktig rolle som bindeledd mellom den som søker støtte for å kunne bli del av en fritidsaktivitet, og den aktuelle organisasjonen. Når det danses salsa på en av byens utesteder i regi av en danseklubb søndag kveld eller en bowlingklubb har treninger for ungdom en bestemt dag i uken, er dette tidspunkter som en må forholde seg til. For mange sentrale medlemmer i fritidsorganisasjoner er det også best å ta telefoner og møter utenfor deres arbeidstid. Ansatte som skal arbeide etter metoden Fritid med Bistand bør ta slike hensyn for å synliggjøre at en ønsker å samarbeide på deres premisser. Tillit, mestring og selvoppfatning er begreper som har vært med på å gi kunnskap som gir innsikt i inkluderingsprosesser.

Du kan lese mer om fritid med bistand her

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • E-læring: Mangfold og muligheter
  • Fotoutstilling om hverdagsliv og medborgerskap
  • Utviklingshemming og ferie
  • Ferieturer for personer med utviklingshemming
  • Fritid for alle
  • E-læring: Støttekontakt

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

E-læring: Mangfold og muligheter

Mangfold og muligheter består av flere kurs. Kursene har tema som å arbeide i andres hjem, fritid, kultur og venner, utfordrende atferd, psykiske lidelser, inkludering og [...]

Les mer
6
feb

Fotoutstilling om hverdagsliv og medborgerskap

På FN´s internasjonale dag for personer med funksjonsnedsettelser, fredag 3. desember 2021, åpnet fotoutstillingen «Ulike hverdagsliv» ved VID vitenskapelige høgskole, fakultet for helsefag i Sandnes [...]

Les mer
10
okt

Utviklingshemming og ferie

Hva er status om personer med utviklingshemming sin mulighet til å reise på ferie, hva sier personene selv om ferie og hva sier nasjonal veileder, Gode helse- og omsorgstjenester til personer med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU