God ledelse og organisering - lederes perspektiv
Ledelse og organisering er avgjørende for utvikling av tjenester for personer med utviklingshemming. Da er det også viktig å lytte til lederne selv, og hva de mener er sentrale faktorer for god [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Alle levende mennesker kommuniserer med omverdenen. Kommunikasjon er selve grunnlaget for vår eksistens både som enkeltmennesker og som samfunn. Språket er det verktøyet vi bruker for å uttrykke tanker, følelser og beskrivelser av verden rundt oss.
Vi har alle en form for språk som vi bruker i vår samhandling med andre. Måten vi uttrykker oss på gjennom talespråk, skriftspråk, kroppsspråk, gester og tegn vil være svært forskjellig. Et spedbarns blikk, partiledere i politisk debatt eller en gammel dame med demens som roper på sin mor, vil ha svært så ulike former og innhold i sine språklige uttrykk. Hvordan spedbarnet, politikeren og den gamle damen blir møtt av oss andre er helt avgjørende for hvordan samspillet utvikler seg. Vil de som møter dem avvise dem, gå dem i møte på en overfladisk måte eller anstrenge seg for å forstå dem? Vil de følge opp dialogen slik at det kan utvikle seg et godt samspill og en god relasjon?
Mennesker med utviklingshemming kan ha nedsatt funksjonsevne i forhold til viktige funksjoner som har med tenking, oppmerksomhet, hukommelse, læring og språkforståelse å gjøre. I tillegg til dette har mange nedsatt syn og/eller hørsel. Andre kan ha sensomotoriske problemer i form av ufrivillige bevegelser eller forsinket reaksjonstid når det gjelder bevegelse av muskler og ledd. Mennesker med slike sammensatte problemer får ofte vanskeligheter med å uttrykke seg. De får også problemer med å gi respons til dem de er sammen med i en eller annen aktivitet. Det blir vanskelig å gjøre egne valg når de har nedsatt evne til å se og forstå verden rundt seg. Det er viktig å sette i gang dialogstyrkende tiltak så tidlig som mulig i livet. Oppfølging og vedlikehold vil være nødvendig gjennom hele livsløpet blant annet for å oppnå ønsket atferd.
Samvær med andre jevnaldrende, både med og uten utviklingshemming, gir et viktig grunnlag for både sosial utvikling og språkutvikling. I tillegg må pedagoger, omsorggivere og bistandsytere hele tiden arbeide med dialogen mellom seg selv og den utviklingshemmende.
En styrking av personens språkferdigheter og evne til samspill vil påvirke alle funksjoner i livet. Det handler om noe så viktig som ”å se og bli sett”. Å bli sett og forstått slik man er, er helt grunnleggende for menneskers opplevelse av livskvalitet og verdighet. Å se og forstå verden rundt seg best mulig er også viktig for å gjøre egne, valg kanskje sammen med gode nærpersoner. For de barn og unge som har omfattende fysiske funksjonshemninger og utviklingshemming kan det være vanskelig for dem å lære og å forstå ”vårt språk” med ord og tegn. Da må de nære omsorgspersonene bygge opp et samspråk der utgangspunktet er barnet eller ungdommens egne ytringsformer i ulike situasjoner. De nære voksnes utfordring blir å ”lese” den andres kroppsspråk og stemmebruk for så og selv bruke enkle og tydelige uttrykk i hverdagssituasjonene. Slik kan de sammen bygge opp et samspråk som er skreddersydd og unikt for akkurat den som trenger det.
Les også: Hva er ASK?
Lovverk og statlige føringer
I følge FNs konvensjon (i artikkel 24), stadfestes det også at mennesker med nedsatt funksjonsevne har rett til utdanning i et inkluderende utdanningssystem i sitt lokalsamfunn. Det skal blant annet legges til rette for utvikling av praktiske og sosiale ferdigheter, innlæring av ulike skriftformer samt alternative og supplerende kommunikasjonsformer. Det skal også anvendes undervisningsmetoder og undervisningsmateriell som er til hjelp for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Fokus på språklæring som en rettighet er viktig for mange mennesker med kommunikasjonsvansker. Vedlikehold av ordbruk, skriftspråk og innlæring av nye begreper er nødvendig hele livet gjennom for utviklingshemmede.
Barnehageloven §39 og opplæringsloven§11-12 omhandler barn og unge som helt eller delvis mangler tale og som har bruk for ASK. Barn og unge med behov for ASK skal få opplæring i alternative måter å kommunisere på og de skal ha mulighet til å få benyttet den alternative måten i sin kommunikasjon med andre. Barnehageloven §31 og opplæringsloven §11-6 inkluderer nødvendig opplæring i bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon.
Les mer i artikkel, Lovverk og statlige føringer. (Lenke kommer)
Samspillferdigheter
Her i Norge finnes det mange foreldre og fagfolk som har erfaring med både utvikling av og gjennomføring av alternative måter å styrke samspillferdigheter på. Det har vært store forskjeller fra kommune til kommune hvilket tilbud det enkelte barn har fått. Målet er å fremme et godt samspill og gode dialoger som kan få positive ringvirkninger. Det har også vært arbeidet mye med språkets og kommunikasjonens betydning i barnehager og i et inkluderende skolesystem. Mennesker med ulik grad av utviklingshemming har fått bruke tegnspråk, tegn-til-tale eller bruk av berøring og bevegelse i sin språkopplæring. Hos andre er det lagt vekt på bruk av bilder og pictogrammer, talemaskiner eller blindeskrift. Overfor de som har de største og mest sammensatte funksjonshemninger kan tolking av og respons på blikk, bevegelse, pust o.a. brukes for å utvikle samspillet mellom dem og omgivelsene.
Nærpersonene til den enkelte og fagfolk må samarbeide for å finne nøkkelen til en best mulig form for kommunikasjon. Det er viktig at alle i personens nære nettverk får opplæring i den alternative og spesielle metoden som blir valgt. Innen statped-systemet er det flere kompetansesentra som har ulike områder de arbeider med.
I denne filmen vises et godt samspill mellom Lydia og hennes bror som har Down syndrom.
Overganger
I Veileder gode helse- og omsorgstjenester vises det til betydningen av at ASK krever kontinuerlig individuelt tilpasning, vedlikehold og oppfølging. Det påpekes at ASK bør koordineres og forankres i individuell plan, og at det er behov for opplæring og oppdatering av ansatte på alle arenaer, samt kontinuitet ved overganger som skolebytte og flytting fra foreldrehjem til egen bolig.
Snöball film og ISAAC har med støtte fra Extrastiftelsen produsert en kort informasjonsfilm om overgang til voksenlivet og bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon.
I Kunnskapsbanken finner du materiell og ressurser i temaet kommunikasjon og ASk, for eksempel e-læring Tegn-til-tale, eller artikkel "Et godt samspill - en guide om godt samspill."
En nettside som omhandler språkvansker hos personer med ulike diagnoser (bl.a. Downs Syndrom og Cri Du Chat-syndrom) finnes på Universitetet i Oslo (UiO) sitt nettsted, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, det humanistiske fakultet.
"Bistand på ny arena" - gjennomført prosjekt der formålet var å teste ut sosiale medier som kommunikasjonsverktøy for mennesker med utviklingshemming. Prosjektet var et samarbeid mellom Nordlandssykehuset, NAV NONITE og Bodø kommune i 2011. Prosjektrapport publisert i april 2012.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».