Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Forskerkurs for personer med utviklingshemming

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
CRPD

Forskerkurs for personer med utviklingshemming

Forskerkurset er laget for at personer med utviklingshemming skal kunne lære om forskning. Kurset ble utviklet av forskere fra 6 høgskoler og universitet i Norge sammen med medforskere med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om kurset og laste ned materialer som er utarbeidet. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
31. mai 2022. Sist oppdatert: 24. april 2023

Bilde av fisk. Fargelagt i blå og grønn farge. Fisken er delt i tre deler. Over fisken står ordene: planlegging, utførelse og presentere Målet med forskerkurset er at personer med utviklingshemming lærer om:

  • Hva forskning og forskningsprosjekt er
  • Hvordan jobbe i et forskningsprosjekt
  • Hvordan samarbeide med andre i forskning. 

Forskerkurset var prosjektorganisert i perioden 2019- 2022. NFU eide prosjektet og det ble finansiert gjennom Stiftelsen Dam. Høgskoler og universitet som deltok i prosjektet var Høgskolen i Østfold, VID, Høgskolen i Molde, NTNU, OsloMet og Nord universitet. Navnene på arbeidsgruppa i prosjektet finner du på den første siden i dette dokumentet og du finner kontaktinformasjon til teamene her. Prosjektgruppen har planlagt og gjennomført forskerkurs for personer med utviklingshemming.

Forskerkurset vil styrke samfunnsdeltakelse gjennom at personer med utviklingshemming får mulighet til å dele erfaringer og får kunnskap om forskning og deltakelse i forskningsprosjekt. Brukerinvolvering er i tråd med nasjonale føringer gjennom både stortingsmeldinger og lovverk. Forskerkurs kan bidra til likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med utviklingshemming, som er i tråd med FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).

Les mer om CRPD i kunnskapsbanken.

Gjennomførte forskerkurs
I prosjektperioden ble det gjennomført forskerkurs seks steder i Norge og til sammen har 39 personer med utviklingshemming deltatt. Medforskere med utviklingshemming sto sammen med forskere for planleggingen av kursene. De har laget et hefte og en studieplan for forskerkurset. Studieplanen beskriver blant annet mål, omfang, målgruppe, innholdet i kurset, læringsmåter, og litteratur. De har laget forskningstrappa for å vise prosessen i forskning. 

På grunn av pandemien ble det noe utsettelse på oppstart av pilotkursene. Etter en tid valgte noen av stedene å gjennomføre kurset digitalt, noen gjennomførte digitalt i en periode, mens to steder ventet til det ble mulig å gjennomføre hele kurset ved oppmøte på Campus. I heftet kan du lese råd for å holde gode digitale kurs  og det er også laget en egen powerpoint om hvordan bruke det digitale verktøyet Zoom.

En gruppe mennesker som sitter innendørs. De har forskjellige farger på sine t-skjorter. De rekker håndene i været og smiler.

Veileder for de som skal holde forskerkurs
I prosjektet har de laget en veileder til forskerkurs for personer med utviklingshemming. Veilederen inneholder råd om hvordan forskerkurset kan gjennomføres og hvordan opplæringspakken kan brukes.

Rådene i veilederen er basert på erfaringer de har gjort seg i prosjektet. Rådene handler blant annet om tilrettelegging og planlegging av kursene, kommunikasjons- og relasjonsarbeid og praktisk arbeid knyttet til gjennomføring av forskerkurset. Du kan lese mer i Veilederen. 

Opplæringspakken
Opplæringspakken inneholder kunnskapsark, powerpointer som hører sammen med kunnskapsarkene, eksempler på øvelser som kan brukes på kursdager og eksempler på hjemmeoppgaver.

Kunnskapsark og powerpoint
I prosjektet har de laget kunnskapsark som forklarer temaer i forskning og forskningsprosessen. De har delt inn kunnskapsarkene etter trinnene i en forskningsprosess, og de har laget powerpointer i samme tema som kunnskapsarkene. Powerpoint-presentasjonene er egnet som undervisningsmateriell, og kan tilpasses egen kursgruppe.

Kunnskapsark og powerpoint kan du laste ned i lenkene under:

Trinn 0 Introduksjon:

  • Om kurset med powerpoint
  • Hva er forskning med powerpoint
  • Hva gjør forskere og medforskere med powerpoint
  • Hvorfor bør personer med utviklingshemming være med i forskning med powerpoint
  • Samarbeid med powerpoint

Trinn 1 Hva skal undersøkes:

  • Forskningsprosessen med powerpoint
  • Forskningsetikk med powerpoint
  • Taushetsplikt og anonymisering med powerpoint
  • Forskningsspørsmål med powerpoint

Trinn 2 Hva er gjort tidligere

  • Litteratursøk med powerpoint

Trinn 3 Planlegging 

  • Planlegging med powerpoint 

Trinn 4 Forskningsmetode

  • Forskningsmetode med powerpoint
  • Observasjon med powerpoint
  • Intervju med powerpoint  
  • Spørreskjema med powerpoint
  • Spørsmålstyper med powerpoint
  • Elektroniske spørreskjema

Trinn 5. Analyse

  • Analyse med powerpoint
  • Diagram med powerpoint
  • Analyse av tekst med powerpoint

Trinn 6 Diskusjon

  • Diskusjon med powerpoint  

Trinn 7 Formidling

  • Formidling med powerpoint
  • Skrive en lettlest tekst

Øvelser og hjemmeoppgaver
Opplæringspakken inneholder øvelser og hjemmeoppgaver som ble benyttet gjennom kurset. Øvelser engasjerer, gir variasjon og gjør det enklere å forstå temaet. Øvelsene og hjemmeoppgavene kan tilpasses egen kursgruppe.

Ordliste
Det medfølger en ordliste i opplæringspakken som du kan laste ned her.

Media-oppslag
Prosjektet har hatt flere oppslag i media. Nettavisen forskning.no omtaler norske og internasjonale forskningsnyheter. De har intervjuet Ole Magnus Oterhals og May Østby om inkluderende forskning og forskerkurset. Du kan lese mer her. 

Flere av høgskolene og universitetene har skrevet om forskerkurset: 

  • Fikk prøve seg som forskere, reportasje på Høgskolen i Østfold
  • Trosset pandemien: lanserte banebrytende kurs på Zoom, reportasje på Høgskolen i Østfold.
  • Forskerkurs for personer med utviklingshemming, reportasje på VID vitenskapelige høgskole
  • Skal forske på kursdeltakere, reportasje ved Nord universitet.

Du kan også lese reportasje om forskerkurset i artikkelen, Lærerikt forskerkurs for personer med utviklingshemming, på NAKU sine sider.

Sluttkonferanse
Prosjektet arrangerte sluttkonferanse i mai 2022. På sluttkonferansen ble opplæringspakken lansert og kursdeltakere holdt innlegg om hva kurset har betydd for de. Dagen inneholdt også gruppearbeid om hva personer med utviklingshemming mener det bør forskes på og innlegg om hvordan arbeide med å etablere et nettverk for medforskere.

Les: Sluttrapport Stiftelsen Damm forskerkurs Østby et al.

Kontaktinformasjon
Har du spørsmål om forskerkurs eller ønsker mer informasjon kan du kontakte prosjektleder May Østby. Du kan sende henne e-post på adresse may.ostby@hiof.no eller may.ostby@himolde.no Du kan også nå henne på telefonnummer 997 46 629.

Interessert i inkluderende forskning?
Nettverk for inkluderende forskning - personer med utviklingshemming har en facebookside for å dele interesse for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming.

Les også om tidligere inkluderende forskningsprosjekter i artikkelen om Slik vil jeg ha det? og prosjektet Mitt hjem – min arbeidsplass.

Den fagfellevurdert forskningsartikkelen, Jeg kan, består av en lettlest del, og et vitenskapelig supplement. Det innebærer at forskningsartikkelen er mer tilgjengelig for flere personer. Forskningsartikkelen beskriver personer med utviklingshemming sine erfaringer med velferdsteknologi. Artikkelen er skrevet av Østby, M., Bakken, H., Oterhals, O. M. og Ellingsen, K. E. (2021). 

--------
Illustrasjon av fisk: Laget av Mari Østby Kjøll. 
Foto 1: Arbeidsgruppa i forskerprosjektet. Bilde tatt på et prosjektmøte i november 2021. 
Foto 2: Bilde fra gruppearbeid på sluttkonferansen 
Foto 3: Bilde av arbeidsgruppa i forskerprosjektet. Bilde tatt på sluttkonferansen. 

Prosjektgruppen deltok på NNDR konferansen i Reykjavik (Island) 10-12 mai 2023. Der presenterte de i alt syv postere som beskriver prosjektet. Disse er på engelsk og du finner lenker til de under.

PDF icon poster_no_1_research_course_ostby_.pdf
PDF icon poster_no_2_why_participate_vid.pdf
PDF icon poster_no_3_collaboration_in_inclusive_research_molde.pdf
PDF icon poster_no_4_research_methods_oslo.pdf
PDF icon poster_no_5_analysis_fredrikstad.pdf
PDF icon poster_no_6._discussion_nord.pdf
PDF icon poster_no_7_presentation_trondheim.pdf
Referanser

Utvalgte referanser:
Krogstrup, H.K. (2020) Brugerinvolvering i evaluering og forskning. Metoder og formål. Hans Reitzels Forlag

Nilsson, H.C. & Kongsmo, T.R. (2021). Vi er medforskere! Orkana Forlag.

Westergård, B-E. (2021) Livsfortellinger. Å fortelle fra eget liv med hjelp fra en samtalevenn. Universitetsforlaget AS.

Østby, M. & Haugenes, M. (red) (2019). Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming. En metodebok. Universitetsforlaget.

Referanser for øvrig finner du her. 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Forskerkurs for personer med utviklingshemming" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 24. april 2023, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/forskerkurs-personer-med-utviklingshemming
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Støttemateriell for beslutningsstøtte
  • Bestemme selv: Innovativ tjenesteutvikling i Bærum kommune
  • E-læring om likestilling, inkludering og mangfold
  • E-læring om CRPD
  • Brukerråd i Harstad – Blir sett og hørt
  • Medbestemmelse med husråd

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

15
apr

Støttemateriell for beslutningsstøtte

God beslutningsstøtte er viktig for at mennesker med utviklingshemming skal kunne bestemme selv og leve liv i tråd med egne ønsker og verdier. Et norsk prosjekt har tilpasset et rammeverk for [...]

Les mer
14
apr

Bestemme selv: Innovativ tjenesteutvikling i Bærum kommune

Bærum kommune har gjennomført et prosjekt kalt "Bestemme selv", som har som mål å forbedre tjenestene for personer med utviklingshemming. Prosjektet vant innovasjonsprisen i Bærum kommune i 2022 og [...]

Les mer
23
aug

E-læring om likestilling, inkludering og mangfold

Bufdir, i samarbeid med KS, har utviklet e-læringskurs om likestilling, inkludering og mangfold. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU