Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage: Ressurser og materiell

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage: Ressurser og materiell

Det finnes mange tips og eksempler på materiell som kan være aktuell for barnehagebarn, men det er ikke alltid like lett å finne frem. På denne siden har vi samlet noen ressurser som kan være nyttig for deg som jobber i barnehage.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
29. januar 2022. Sist oppdatert: 5. desember 2023
Bilde av en gutt og en jente - © NAKU
Læringsressurser
Statped har en oversikt over ulike apper og verktøy som kan være nyttige læringsressurser i tilretteleggingen for barn med utviklingshemming. 

Erfaringsfilmer fra bruk av elektroniske kommunikasjonsverktøy
Gjennom prosjektet "Vi sprenger grenser" har Statped utviklet flere erfaringsfilmer som viser bruk av ulike elektroniske hjelpemidler i opplæringen.

Overganger
Overgangen mellom barnehage og skole kan være problematiske og utfordrende for alle barn og kanskje spesielt for barn med særlige behov. Det er mange foreldre som opplever at de må kjempe for en god skolestart for sine barn med utviklingshemming. En trygg og godt planlagt overgang kan gi en bedre start på skolen og kan bety mye for en god skolegang i hele opplæringsløpet.
  • Utdanningsdirektoratet har digital veiledning om Overganger for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp eller spesalundervisning
  • Statped har utgitt  Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag  
  • "Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov" er en artikkel om utfordringer og muligheter knyttet til overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Artikkelen var publisert i Spesialpedagogikk nr. 4/2015. 
  • Boken "Skolestart med muligheter" gir en oversikt over utfordringer, rettigheter og modeller for planlegging av skolestart for barn med Downs syndrom. 
  • Ved Tollmoen barnehage i Meråker kommune er inkludering en selvfølge. I boken Inkluderende praksis-Gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid finner man en artikkel om arbeidet i denne barnehagen. Man finner også en artikkel skrevet av Herlaug Hjelmbrekke, i Spesialpedagogikk nr 3/2012.
Du kan lese mer om overganger i kunnskapsbankens artikkel, Fra det kjente - til det kjente? -Overgang fra barnehage til skole. 
 
Andre ressurser
Kunnskapsdepartementet har laget et Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage  og en veileder, Fra eldst til yngst, samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole 
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Barnehage: Ressurser og materiell " [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 5. desember 2023, lest 1. juni 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/barnehage-ressurser-og-materiell
Del artikkelen:

Vi vil, og vi får det til

Vi vil, og vi får det til©NAKU

Relaterte artikler

  • Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mai

Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom

Folkehøgskole kan være en unik mulighet for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om folkehøgskole, hvilke erfaringer foreldre til folkehøgskoleelever med Downs syndrom har, og [...]

Les mer
26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU