Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage: Ressurser og materiell

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
29. januar 2018 - Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage: Ressurser og materiell

Det finnes mange tips og eksempler på materiell som kan være aktuell for barnehagebarn, men det er ikke alltid like lett å finne frem. På denne siden har vi samlet noen ressurser som kan være nyttig for deg som jobber i barnehage.

Læringsressurser
Statped har en oversikt over ulike apper og verktøy som kan være nyttige læringsressurser i tilretteleggingen for barn med utviklingshemming. 

Erfaringsfilmer fra bruk av elektroniske kommunikasjonsverktøy
Gjennom prosjektet "Vi sprenger grenser" har Statped utviklet flere erfaringsfilmer som viser bruk av ulike elektroniske hjelpemidler i opplæringen.

Overganger
Bilde av en gutt og en jente - © NAKUOvergangen mellom barnehage og skole kan være problematiske og utfordrende for alle barn og kanskje spesielt for barn med særlige behov. Det er mange foreldre som opplever at de må kjempe for en god skolestart for sine barn med utviklingshemming. En trygg og godt planlagt overgang kan gi en bedre start på skolen og kan bety mye for en god skolegang i hele opplæringsløpet.
 
  • Utdanningsdirektoratet har digital veiledning om Overganger for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp eller spesalundervisning
  • Statped har utgitt  Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag  
  • "Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov" er en artikkel om utfordringer og muligheter knyttet til overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Artikkelen var publisert i Spesialpedagogikk nr. 4/2015. 
  • Boken "Skolestart med muligheter" gir en oversikt over utfordringer, rettigheter og modeller for planlegging av skolestart for barn med Downs syndrom. 
  • Ved Tollmoen barnehage i Meråker kommune er inkludering en selvfølge. I boken Inkluderende praksis-Gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid finner man en artikkel om arbeidet i denne barnehagen. Man finner også en artikkel skrevet av Herlaug Hjelmbrekke, i Spesialpedagogikk nr 3/2012.
Du kan lese mer om overganger i kunnskapsbankens artikkel, Fra det kjente - til det kjente? -Overgang fra barnehage til skole. 
 
Andre ressurser
Kunnskapsdepartementet har laget et Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage  og en veileder, Fra eldst til yngst, samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole 
 
Del artikkelen:

Vi vil, og vi får det til

Vi vil, og vi får det til©NAKU

Relaterte artikler

  • Styringsverktøy sikrer gode overganger
  • Overganger - En veileder til arbeidet
  • Barnehage
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

6
feb

Styringsverktøy sikrer gode overganger

Klepp kommune har gode erfaringer på å bruke styringsverktøy for å sikre overgangen fra barnehage til skole. I denne artikkelen deler styrer i Sørhellet barnehage sine erfaringer med å [...]

Les mer
5
feb

Overganger - En veileder til arbeidet

Overganger mellom barnehage og skole, og mellom ulike skoler og skoleslag, er viktige og utfordrende perioder for barn og ungdom med særskilte behov. Utdanningsdirektoratet har laget en elektronisk [...]

Les mer
30
jan

Barnehage

Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU