Arbeid og aktivitet

Det å ha et arbeid og å delta i en verdsatt aktivitet er sentralt for de fleste voksne mennesker, nettopp fordi arbeidslivet oppfyller så mange verdier i det sosiale liv. Arbeid og aktivitet gir [...]

Åpne artikkel

Kultur og fritid

Kultur og utviklingstrekk Det er en allmenn oppfatning at kultur og fritid er viktig for den enkeltes livskvalitet og livsutfoldelse i alle faser av livet. En meningsfylt fritid gir muligheter for [...]

Åpne artikkel

Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer

Forskning viser at personer med utviklingshemming har begrensede sosiale nettverk og få nære venner. De er en høyrisikogruppe for å utvikle livsstilssykdommer. Det er også slik at voksne med [...]

Åpne artikkel

Voksenopplæring

Fra 2002 har voksne gjennom opplæringslovens § 4A-1 og § 4A-2 fått rett til tilpasset grunnskoleopplæring. Retten omfatter hele fag, deler av fag eller opplæring i grunnleggende ferdigheter som [...]

Åpne artikkel

SFO

Det blir lagt vekt på at det skal være en prinsipiell forskjell mellom skole og SFO. I stortingsmeldingen "Kultur for læring" (St.meld. nr. 30, 2003–04) står det at skolen er obligatorisk for alle [...]

Åpne artikkel

Nylig lagt til

25
jan

E-læring: Informasjonsteknologi

FoU-bedriften Karde har utviklet "Ja, vi kan", en nettressurs om informasjonsteknologi for personer med utviklingshemming. 

Les mer
22
jan

Minoritetsbakgrunn

Innvandringen til Norge har de siste 25 årene økt jevnlig, viser tall fra statistisk sentralbyrå. I dag bor det mennesker fra mer enn 200 forskjellige land i Norge, men foreløpig finnes det lite [...]

Les mer
19
jan

Førerkort og psykisk utviklingshemming

En person med diagnosen psykisk utviklingshemming kan få førerkort på lik linje med andre med godkjenning av spesialist. Denne godkjenningen må bekrefte at helsekravene er oppfylt.

Les mer