Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Eksempel: Bruk av nettbrett i skole-hjem samarbeid

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Velferdsteknologi > Kommunikasjon

Eksempel: Samarbeid med nettbrett

Statped har gjennom prosjektet "Vi sprenger grenser" jobbet med utprøving og testing av alternative kommunikasjonsformer og teknologi. På Lauvsnes skole i Flatanger kommune i Nord Trøndelag har de benyttet nettbrett som kommunikasjonsverktøy for Hans Kristian. Ved at de voksne tar bilder og video av hverdagen hjemme og på skolen kan Hans Kristian kommunisere hva han har opplevd. Lærerne bruker også nettbrettet for å kunne analysere det som skjer i undervisningen og se hva Hans Kristian responderer på. De er ikke i tvil om at nettbrettet har hatt stor betydning for kommunikasjonen til Hans Kristian. I dette filmklippet deler de sine erfaringer.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
8. januar 2019. Sist oppdatert: 19. april 2023

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2019) "Eksempel: Bruk av nettbrett i skole-hjem samarbeid" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. april 2023, lest 21. september 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/eksempel-bruk-av-nettbrett-i-skole-hjem-samarbeid
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Om emosjonenes betydning i miljøterapi
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Sosiale historier som metode
  • E-læring: Penger og meg
  • E-læring: Domoteus. Selvstendig liv i eget hjem

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

12
jun

Om emosjonenes betydning i miljøterapi

Kunnskap om emosjoner og emosjonsregulering er avgjørende for hjelpere i både spesialist-og kommunehelsetjenesten. Miljøterapeuter til mennesker med utviklingshemming er i en særstilling idet de er [...]

Les mer
19
apr

E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Seks organisasjoner fra fem europeiske land, har kommet sammen for å lage en e-læringsplattform for foreldre til barn med utviklingshemming. 

Les mer
10
apr

Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Tegn- til- tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling. Det brukes tegn som er utviklet for døve (døves eget tegnspråk) og tegnene blir brukt sammen med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU