Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Eksempel: Bruk av nettbrett i skole-hjem samarbeid

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Velferdsteknologi > Kommunikasjon

Eksempel: Samarbeid med nettbrett

Statped har gjennom prosjektet "Vi sprenger grenser" jobbet med utprøving og testing av alternative kommunikasjonsformer og teknologi. På Lauvsnes skole i Flatanger kommune i Nord Trøndelag har de benyttet nettbrett som kommunikasjonsverktøy for Hans Kristian. Ved at de voksne tar bilder og video av hverdagen hjemme og på skolen kan Hans Kristian kommunisere hva han har opplevd. Lærerne bruker også nettbrettet for å kunne analysere det som skjer i undervisningen og se hva Hans Kristian responderer på. De er ikke i tvil om at nettbrettet har hatt stor betydning for kommunikasjonen til Hans Kristian. I dette filmklippet deler de sine erfaringer.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
8. januar 2019. Sist oppdatert: 30. januar 2019

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2019) "Eksempel: Bruk av nettbrett i skole-hjem samarbeid" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 12. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/eksempel-bruk-av-nettbrett-i-skole-hjem-samarbeid
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • ASK i Trondheim
  • ASK: Lovverk og sentrale føringer
  • Bildebøker med grafiske symboler
  • E-læring om sosial kompetanse
  • E-læring: Tegn-til-tale
  • Økt selvstendighet med digital hjemmeoppfølging

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

17
feb

ASK i Trondheim

Denne artikkelen beskriver hvordan Trondheim kommune jobber med ASK (alternativ og supplende kommunikasjon). Vi som har skrevet denne artikkelen presenterer våre erfaring med organiseringen av [...]

Les mer
31
jan

ASK: Lovverk og sentrale føringer

Retten til språk er en menneskerettighet. De som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), må få sikret sine rettigheter til bruk av ASK for å ha mulighet til å uttrykke seg og [...]

Les mer
6
nov

Bildebøker med grafiske symboler

Statped har i samarbeid med Cappelen Damm laget bildebøker med grafiske symbol til ASK-språklige barn.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU