Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Familie: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
11. januar 2018 - Pårørende og familie > Foreldre

Familie: Forskning

Det har vært et politisk mål at barn med funksjonshemming skal vokse opp hjemme hos familien sin og at det offentlige skal gi støtte slik at barnet får en så vanlig oppvekst som mulig.  Men hvordan er familier som har et funksjonshemmet barn, hvordan skiller de seg fra andre familier og hva sier forskningen om dette? Er arbeidsfordelingen som i andre familier? Er sjansen for samlivsbrudd større?

Bilde av istapper©Kim Berge

I følge Tøssebro, Paulsen og Wendelborg vokser de fleste barn med funksjonshemming opp i sin familie. Av barn som var mellom 4-6 år bodde 1 prosent sammen med andre enn sine foreldre, 0,5 prosent i barnebolig og 0,5 prosent hos en fosterfamilie.  Fram til barnet er 11-13 år øker andelen plassert i fosterhjem til 1,5 prosent. Dette viser at det er vanlig for barn med funksjonshemming å vokse opp i familien sin. Når det gjelder merarbeid har man antatt at barnets funksjonshemming medfører ekstra arbeid og spesielle utfordringer for foreldrene og familien.  Tøssebro, Paulsen og Wendelborg viser til at 96 prosent av foreldrene som har et funksjonhemmet barn i alderen 4-6 år sier at dette medfører ekstra arbeid. 60 prosent av disse igjen sier at det gjelder i "stor grad".  Av foreldre med små barn svarte seks av ti at at omsorgsarbeidet i "stor grad" var mer omfattende på grunn av funksjonshemmingen. Kun 4 prosent svarte " i liten eller ingen grad". Utfordringer knyttet til foreldrerollen handler ikke bare om merarbeid, men også om å gå inn i andre foreldreroller som de var lite forberedt på. Administratorrollen handler om å få ting på plass og kontakten med hjelpeapparatet, som av noen beskrives som en kamp. Noen nevner også en terapeutrolle, hvor foreldre og familie må stå for opptrening av barnet.

Mens andre foreldre kan oppleve at barnet blir mer selvstendig etterhvert som det blir større, blir ikke omsorgsoppgavene nødvendigvis mindre for foreldre med funksjonshemmete barn. Dette varierer også etter grad av funksjonshemming.  Flere mener at omsorgsoppgavene avtar og at merarbeid endres etter økt alder. 17 prosent sier at det har blitt mindre når barnet er mellom 14-16 år, 25 prosent når barna er 17-19 år. For foreldre med barn med sterk funksjonhemming kan det oppleves som vanskeligere å få uformell hjelp fra nettverket, støttekontakt og lignende.     

Man kan raskt anta at foreldre som har funksjonshemmede barn har økt risiko for samlivsbrudd på grunn av merarbeid og større belastninger.

Flere studier fra Storbritannia og USA viser at det er en økt forkomst av samlivsbrudd i familier som har barn med funksjonshemming. Samtidig som studiene viser økt forkomst av samlivsbrudd, finner man ikke at det er noen forskjell fra andre familier. Bildet er derfor svært sammensatt. Urbano og Hodapp (2007) viser til at det er en lavere skilsmisserate hos foreldre som har barn med Downs syndrom, mens Hartley mfl. (2010), viser til en større skilsmisserate i familier som har barn innenfor autismespekteret. Det finnes få nordiske studier om dette, men de som finnes viser mer vanlige tall for skilsmisserater enn eksempelvis amerikanske studier. En forklaring på ulikheter mellom landene kan også være tradisjoner og grunner knyttet til skilsmisse. To norske studier som er gjennomført av Ingstad og Sommerscild (1984) og Lundeby og Tøssebro, 2008, viser til en lavere forekomst av skilsmisser i familier som har barn med funksjonshemming.

 

Referanser: 

Hartley, S. mfl. (2010). The relative risk and timing of divorce in families of children with an autism spectrum disorder. Jourbal of Family Psychology, 24, 449-457.

Tøssebro, J. og Wendelborg, C. (2014). Oppvekst med funksjonshemming, familie, livsløp og overganger. Kap. 4. En vanlig familie?- om parforhold, familiestruktur og belastninger. Tøssebro, J. Paulsen, V. og Wendelborg, C.

Urbano, R. og Hodapp, R. (2007). Divorce rates in families of children with Down syndrome. American Journal of Mental Retardation., 112, 262-274.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 
  • Gjør foreldre med kognitive vansker bedre i omsorgen av barna sine
  • Foreldre med kognitive vansker
  • Bilstønad
  • Pårørendestøtte: Eksempel
  • Skjema bedrer overganger

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

13
sep

Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 

Senter for foreldre og barn i Trondheim er et statlig tiltak for ufødte og små barn med foreldre som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Senteret tilbyr hjelp til foreldre slik at de bedre kan [...]

Les mer
26
aug

Gjør foreldre med kognitive vansker bedre i omsorgen av barna sine

Barne- og familietjenesten Midtbyen ligger midt i Trondheim. Som en del av kommunes barneverntjeneste henvender den seg blant annet til familier der foreldre har kognitive utfordringer.

Les mer
23
aug

Foreldre med utviklingshemming - Gjenkjennelseskompetanse

For å gi god hjelp til barn, må man vite noe om helsa til foreldrene, og dette innebærer også om de har utfordringer knyttet til kognitive forhold. Hvordan kan man gjenkjenne og bistå foreldre med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU