E-læring: Tvang og makt
Et e-læringsprogram om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt etter Helse- og omsorgstjenesteloven kap 9
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
I de siste årene har nettbrett, særlig iPad blitt stadig mer etterspurt i barnehage og skole. Denne artikkelen sier noe om fordeler og ulemper ved denne utviklingen, og noen tips til hvordan man kan tilrettelegge for bruk av iPad for barn og ungdom med utviklingshemming. I artikkelen følger også tips om programmer, eller «apper» som det kalles når man laster dem ned til en iPad. Selv om artikkelen handler om barn og ungdom er det overførbart til voksen med utviklingshemming.
Fordeler og ulemper med bruk av iPad i barnehage og skole
En av årsakene til at iPad er blitt populært som læremiddel i barnehage og skole er at iPaden er enkel å manøvrere for barn. Det å peke på en skjerm er en enkelt og intuitiv styringsform som mange barn lærer seg raskt.
IPaden starter raskt, og er kjapt på nett. Dette er viktig i skolen der man ofte har erfaring med trege datamaskiner som bruker lang tid på å starte opp. Hvis man skal bruke ti minutter for å få alle elever på nett, er en stor del av undervisningstimen gått. Med iPad går oppstarten atskillig raskere. Det er ikke alltid man har nettilgang i alle undervisningsrom på en skole. Mange av appene som lastes ned kan benyttes uavhengig av nett, noe som gjør undervisningen smidigere.
IPaden er lett i vekt, og enkel å ha med seg. Dette er en fordel for barn som skal ha den med seg mellom skole og hjem. Det kan også være en fordel for spesialpedagoger som reiser mellom ulike skoler eller barnehager, og som dermed slipper å dra med seg en tung PC eller bøker.
Det er også enkelt å ta bilder, lyd og video med en iPad. Maskinen har innebygd kamera og mikrofon. Man har dessuten tilgang på talesyntese (Stine – stemmen), som kan lese opp tekst for elever med lesevansker eller synshemming.
I tillegg gir iPaden mange muligheter for nedlasting av programmer (apper). Tidligere var det å få tak i egnet programvare for elever med utviklingshemming ofte en utfordring. Noen ganger passet ikke programmene man ville bruke til skolens operativsystem, og man hadde problemer med å installere dem riktig. Programmene var mange ganger dyre å kjøpe inn, og det var uklart hvem som hadde ansvar for innkjøp av egnet programvare til eleven. Dette førte ofte til at elevene ikke fikk tilgang på digitale læremidler som var tilpasset deres utviklingstrinn. Nå kan man laste ned en app som kanskje koster 20 – 30 kroner, og dette gjør tilgangen enklere enn før. Utfordringen er at det finnes så mange apper å velge mellom, og at kvaliteten er svært varierende.
Det er også noen ulemper med å velge iPad i skolen. Digitale læremidler som utvikles av forlagene eller andre læremiddelutviklere, er stort sett nettbasert, og ofte i Flash – format. Det betyr at de ikke kan brukes på en iPad, siden denne ikke støtter Flash.
Interaktive tavler, som f.eks. Smartboard blir brukt mye i undervisning på norske skoler. Jeg har selv god erfaring med å benytte interaktiv tavle i undervisning med elever med utviklingshemming og f.eks. språkforståelsesvansker. Mange ønsker å koble iPad mot en interaktiv tavle, og få appene tilgjengelig i stort format. Det er mulig å bruke tavlen som et lerret, og se hva som utføres på nettbrettet, men man kan ikke få pekefunksjonen overført til tavlen. Det som er mulig, er å lage oppgaver til elever i Smart Notebook; programmet som følger med en Smartboard. Oppgavene kan sendes via e-post eller via en nettsky som Dropbox til elevens iPad. Hvis eleven har installert appen Notebook på iPad, kan oppgavene åpnes i denne, slik at eleven kan trene på det samme som læreren har vist på tavlen.
Ipad er generelt låst mot Apples utstyr og programmer. Det betyr at man ikke kan bruke standard skrivere, eller annet eksternt utstyr. Man kan benytte skrivere som har innbygget standarden AirPrint. Skriveren må være koblet til samme trådløse nettverk som iPaden. Liste med kompatible skriver finnes her: http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale=no_NO
Låsing mot Apple sitt utstyr kan også være utfordring for de som skal tilrettelegge for brukere som trenger spesielt betjeningsutstyr, som f.eks. bevegelseshemmede eller blinde og svaksynte. For å bruke eksterne mus eller tastaturer, eller annet utstyr med USB – inngang, må man ha en overgang for USB – tilkobling.
Ulike typer nettbrett
iPad finnes i to ulike størrelser; vanlig iPad og iPad mini. Mini – utgaven er halv størrelse av en vanlig iPad, og kan være aktuell for elever som trenger å ha med seg maskinen rundt, f.eks. som et kommunikasjonshjelpemiddel. Man kan også laste ned apper på en iPhone eller en iPod touch, for å få en enda mindre enhet.
Det finnes ulike typer nettbrett å få kjøpt. iPad er kanskje mest kjent, men det finnes også Windows – baserte androidbrett, som har liknende egenskaper som en iPad. Man kan laste ned apper på et androidbrett, på liknende måte som på en iPad.
Etter at Windows lanserte Windows 8, er det også kommet mange nettbrett med full Windows. Det vil si at man kan installere de samme programmene på disse brettene som på en vanlig PC.
Tips til bruk av iPad i undervisningen
Mange barn er vant til å bruke iPad til lek og aktivisering hjemme. Det kan derfor være lurt å skille mellom apper som er til egenaktivisering og lek, og apper til opplæring. Hvordan man gjør dette er avhengig av eleven, men for noen kan det være lurt å skrive ut ikoner for appene man skal bruke, og vise eleven før timen begynner. Man kan også lage mapper som appene sorteres i.
Noen elever som trenger alternativ- og/ eller supplerende kommunikasjon (ASK) har egne apper for kommunikasjon med grafiske symboler og lyd. Hvis dette er aktuelt, er det ofte vanskelig å bruke den samme maskinen til kommunikasjon og til opplæring og/ eller lek. Eleven vil ha behov for å kommentere det som skjer i læringsprogrammet, og det blir tidkrevende å måtte skifte til et annet program for å kommunisere.
Det er også en god ide å bli kjent med innstillingsmulighetene i iPaden og i de ulike appene man laster ned. Noen har innstillingsmuligheter inne i selve programmet, mens andre legger seg som valg i iPadens innstillingsmeny, slik at man må gjøre innstillingene her.
Når det gjelder valg av apper, er det et hav å hente fra. Det kan være lurt å laste ned en gratis testversjon hvis dette er mulig, før man kjøper en fullversjon av programmet. Det er også lurt å lete etter apper som gir tilpasningsmuligheter for vanskelighetsgrad, og at man kan legge inn egne lyder, bilder og video. Jeg vil gi noen forslag til apper senere i artikkelen.
Tips til bruk av bilder på iPad
Det finnes mange ulike apper som gir muligheter for å lage egne bøker med bilder, tekst og lyd. Disse kan være nyttige å bruke for å trene på begreper, lesing- og skriving, kommunikasjon og ulike fag og tema. For å hente bilder, kan man bruke kamera som er innebygget i iPaden, eller hente bilder fra internett. Jeg bruker vanligvis Google billedsøk og laster ned bilder på forhånd, eller sammen med elevene. Bildene kan siden legges i mapper for enklere tilgang.
Jeg har også god erfaring med å lagre bilder via en skjermdump. Det vil si at man tar bilde av det som er på skjermen nå man f.eks. er inne i et læringsprogram. På en PC tar man skjermdump ved å trykke «Print Screen – knappen» på tastaturet. På iPaden trykker man hjemknapp + startknapp samtidig.
Når man har tatt et bilde, kan man ha behov for å redigere bildet. Det finnes mange billedredigeringsprogram som kan lastes ned. Selv har jeg brukt et gratisprogram som heter Aviary.
Innstillinger på iPad
På iPad kan man gjøre innstillinger for elever som trenger det. Hvis man velger tilgjengelighetsinnstillinger (under generelt), kan man velge innstillinger for syn, hørsel, læring og motorikk.
Det finnes en rekke innstillinger for synshemmede. Statped har gitt ut en egen veileder på bruk av iPad for synshemmede som refereres til i referanselisten. Det som kan være nyttig for mange grupper, er å få lest opp tekst, f.eks. fra internett med talesyntese. Da velger man «Les opp markering».
Det kan også være aktuelt å velge begrenset tilgang for elever som lett bytter mellom ulike apper. Da må man skrive inn en kode for å skifte app.
Ekstrautstyr til iPad
For elever som har store bevegelseshemninger kan bryterstyring være aktuelt. Med den siste oppdateringen til iPad (iOS 7), kan man i prinsippet styre hele operativsystemet med brytere. Da trenger man en bryterboks tilkoblet iPaden.
Det finnes også annet ekstrautstyr som kan være aktuelt. Noen elever trenger et solid beskyttelsesetui, mens andre kan trenge et eksternt tastatur. Man kan også få stativ til å feste iPad på f.eks. en rullestol.
Firma i Norge som forhandler ekstrautstyr til iPad er bl.a.:
• Normedia: www.normedia.no
• Cognita: www.cognita.no
Bruk av iPad til kommunikasjon
For elever som bruker ASK og trenger et talehjelpemiddel, finnes det apper som kan brukes til dette. Det er foreløpig ikke så mange som er oversatt til norsk, men det finnes noen alternativer.
«Grid Player» er et program som kan lastes ned gratis fra Appstore, og prøves ut. Det kommer med noen ferdige oppsett, men hvis man skal bruke det til kommunikasjon, bør man tilpasse det for den enkelte bruker. Da brukes «Grid2»; et program som installeres på en datamaskin. Endringene gjøres på datamaskinen, og overføres til iPad. Grid2 kan søkes til brukeren som hjelpemiddel fra NAV.
Det finnes også noen program som kan lastes ned til iPad, der man gjør endringene direkte på iPaden. «Talk Tablet» og «GoTalk Now» er to eksempler som er oversatt til norsk.
For elever som bruker tegn til tale, er det laget apper for å lære tegn. Flere av disse er utviklet av Statped; f.eks. «Tegnordbok», der man lærer tegn via video, eller «Hermines verden», som er et program som trener forståelse av tegn.
Det finnes også mange apper som trener uttale av lyder og ord. «Fonemo» er eksempel på et spill som trener uttale av språklyder.
Bruk av iPad for begrepstrening
Det finnes en rekke apper som er laget for begrepstrening for små barn. Ofte er det serier med apper for ulike ferdighetsnivåer. For de yngste barna kan man f.eks. søke på «MyFirstApp», «Leripa», «HelpKidzLearn» eller «Sound Touch». Flere av appene er ikke oversatt til norsk, men de er ofte språkuavhengige.
Mange har god erfaring med å bruke en app som heter «My Playhome», der man kan trene dagligdagse begreper på en morsom måte.
For litt eldre barn og ungdom, kan man laste ned apper som gir mulighet for å legge inn egne bilder, lyd og tekster. Jeg har ofte brukt «Spesielle historier», men det finnes flere som gir samme mulighet.
Video og bøker er også nyttig å bruke som utgangspunkt for samtale og begrepstrening. Forlagene gir stadig ut barnebøker som apper. Noen er som en innskannet bok med innlest tale, mens andre er mer interaktive, som et spill. Hvis man søker i appstore på forlag, får man opp en rekke forslag.
For å laste inn video på iPad, kan man bruke iTunes. Her kan man søke etter filmer, og kjøpe filmen eller leie den for en periode. Det finnes også mange filmer, eller deler av filmer på Youtube. Filmen kan stoppes underveis, og brukes som utgangspunkt for samtale eller videre arbeid. Man kan f.eks. ta skjermdump fra en film, og siden lage bok av filmen.
Bruk av iPad for lese- og skrivetrening
Det er utviklet mange apper som kan brukes i lese- og skriveopplæring. Selv har jeg god erfaring i å bruke apper fra Leripa, f.eks. «Bokstavlek», «Lytt og les» og «Les og forstå». Fordelen med disse, er at de uttaler bokstavlyd, ikke bokstavnavn. Dette er viktig i begynneropplæringen, og særlig for barn som strever med uttalen. Appene gir dessuten muligheter for å gjøre innstillinger for vanskelighetsgrad, store eller små bokstaver og språk. De kan derfor også brukes i engelskundervisning eller for tospråklige hvis man endrer språkinnstillingene.
For de som skal bli kjent med bokstavene, er «ABC – hjulet» en app som kan brukes. «Les HD», «Hurtigleser» og «Knekk lesekoden» er andre apper på norsk, og som brukes for å trene lesing og lesehastighet.
Det er mange elever som har god nytte av å høre bokstavlyden mens de skriver. «Skoleskrift» er en app som gir denne muligheten. Her får man også lest opp ord og setninger som skrives ved hjelp av iPadens talesyntese.
Bruk av iPad som lese- og skrivestøtte
Som tidligere nevnt kan man velge å få lest opp all tekst på internett eller i et dokument ved hjelp av iPadens talesyntese. Denne finner ut hvilket språk som skal leses opp, og forandrer automatisk stemme etter språk i teksten. Forlagene jobber også med å gjøre læremidler tilgjengelig via opplesning av lærebøker. Gyldendal sin løsning; «Smartbok» kan brukes på nett og på iPad. Her får man lest opp tekst med innlest stemme, i tillegg til at den gir mulighet for å ta notater og markere test i boka.
«Brettboka» er en løsning som er laget for nedlasting av lærebøker fra flere av de store forlagene. Her er det ikke innlest tale.
«IntoWords» er et lese- og skrivestøtteverktøy som gir mulighet for lese- og skrivestøtte som opplesning, ordprediksjon og stavekontroll.
Bruk av iPad i matematikk
I matematikk – faget er man ofte mindre avhengig av språk, så her er det mange apper å velge mellom. Jeg vil likevel kort nevne noen jeg har god erfaring med.
For de yngste barna som skal lære mengder og telling, har jeg ofte brukt «Tellespillet» fra Barneapps eller «Tall Lek» fra Leripa. For de som skal trene regneartene, er «Math to the rescue» motiverende, pluss at den gir god visuell støtte. Det gir også appen «Montesorri numbers», hvor man jobber med mengdeforståelse.
Mer informasjon om bruk av iPad
Det er skrevet noen artikler som gir mer informasjon om bruk av iPad for ulike grupper.
• Statped: iPad og svaksynte
• Digitaliseriingsstyrelsen (Danmark): Kompenserende apps til mennesker med handicap
Det finnes også blogger og nettsteder som legger ut aktuelle apper:
• Blogg: iPad i skolen; http://jangamre.wordpress.com
• Pappasappar; http://www.pappasappar.se
Erfaringer med bruk av iPad og apper deles også i flere åpne Facebook – grupper:
• Dis (data i spesialundervisning)
• IPad i tilpasset opplæring
• IPad som hjelpemiddel for barn
Artikkelen er skrevet av: Hilde Fresjarå
NAV Kompetansesenter for tilrettelegging og deltakelse
Arbeids- og velferdsetaten
E-post: hilde.fresjara@nav.no
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har ugitt en lettlest brosjyre som inneholder tips og råd om nettbruk. Brosjyren egner seg for både barn, ungdom og voksne som har behov for enkle råd om nettvett. Brosjyren kan du laste ned her
På denne lenken finner du billedbok- apper for IPad- Ask loftet
Presentasjon av bruk av Ipad kan du laste ned nedenfor.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».