Informasjonsside om vergemål
Vergemål er et frivillig hjelpetiltak for personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse ikke klarer å ivareta sine interesser selv. Ansvarsområdene kan blant annet være å hjelpe [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Tegn- til- tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling. Det brukes tegn som er utviklet for døve (døves eget tegnspråk) og tegnene blir brukt sammen med tale. Noen barn med utviklingshemming lærer mange tegn før de klarer å si ordene. Det kan brukes tegn bare for noen få kjerneord eller for mange ord i hver setning. Det er viktig at familien og andre i barnets nettverk får opplæring i tegn-til-tale.
Foreldre til barn med Down syndrom har fått ulike tilbud om kurs ut i fra hvilken kommune de bor i. Noen kurs har blitt holdt lokalt, andre via de statlige kompetansesentra eller habiliteringstjenestene. At foreldrene selv må arrangere kurs, som for eksempel i Østfold, vil kreve alt for mye av foreldrene selv i lengden. Det er mange foreldre ønsker en bedre nasjonal koordinering av dette. Les mer om kursene i Fredrikstad blad. Du kan også lese om "skolestart med tegn på timeplanen" på Statped sitt nettsted. Statped har også produsert sju filmer om bruken av tegn som støtte (tegn-til-tale) ved skolestart. Filmene er er del av læringsressursen "Mine tegn: Skolestart"
For barn med dypere utviklingshemming eller for barn med store motoriske problemer, kan tegn-til-tale være for vanskelig å utføre. Da bruker omsorgspersonene kanskje noen få tegn for å markere nye aktiviteter eller annet som foregår. For disse barna finnes det andre tilnærmingsformer og hjelpemidler til bruk i samspill og kommunikasjonsutvikling.
Uansett om det brukes få eller mange tegn skal det være morsomt og meningsfylt å holde på. Det finnes barnebøker, sanger og DVD er med tegn. For nybegynnere er digital tegnordbok fin å starte med. Les også artikkel fra Statped Nord om tegn-til-tale.
For å lære flere nye tegn finnes en digital tegnordbok på nettstedet tegnordbok.no (denne er uten tale).
Morrigi, Sigrun Nygaard (1986): Ordboken. Inne og ute året rundt. Oslo: Aschehoug.
Morrigi, Sigrun Nygaard (2007): La hendene snakke: Ordbok i tegnspråk.Oslo: Aschehoug.
Braadland, Nina 2005: Tegn-til-tale for alle. En vei til talespråket. Oslo: Gyldendal akademisk forlag.
Lillevik, Linda 1998: Klart jeg kan! Bergen: Eide forlag.
Lillevik, Linda og Kjell Ove Storvik 2000: Klart vi tør! Bergen: Eide forlag.
SingSang Sangkort med tegnstøtte
Det er nå laget sangkort med tegnstøtte. Hver av sangkortene har en innholdsrik forsideillustrasjon og baksiden har 12 tegn til hver av sangene. Tegnene er plukket ut i forhold til at de skal være støttende til tale (hovedord for å gi forståelse), og at de skal kunne gjøres etter sangens egen rytme. Illustrasjoner og tydelige tegn oppmuntrer barna til å gjøre bevegelser til sangen.
Barnebokforlaget i Sandvika står for utgivelsen, og kortene kan kjøpes hos bokhandlere, i ulike nettbutikker og hos www.fava.no
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».