Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
29. januar 2019 - Pårørende og familie > Foreldre > Tema og fagområde > Kommunikasjon

Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Tegn- til- tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling. Det brukes tegn som er utviklet for døve (døves eget tegnspråk) og tegnene blir brukt sammen med tale. Noen barn med utviklingshemming lærer mange tegn før de klarer å si ordene. Det kan brukes tegn bare for noen få kjerneord eller for mange ord i hver setning. Det er viktig at familien og andre i barnets nettverk får opplæring i tegn-til-tale.

Bilde av deltakere på tegn-til-tale kurs - © Kjell-Kristian SikkelandForeldre til barn med Down syndrom har fått ulike tilbud om kurs ut i fra hvilken kommune de bor i. Noen kurs har blitt holdt lokalt, andre via de statlige kompetansesentra eller habiliteringstjenestene. At foreldrene selv må arrangere kurs, som for eksempel i Østfold, vil kreve alt for mye av foreldrene selv i lengden. Det er mange foreldre ønsker en bedre nasjonal koordinering av dette. Les mer om kursene i Fredrikstad blad. Du kan også lese om "skolestart med tegn på timeplanen" på Statped sitt nettsted. Statped har også produsert sju filmer om bruken av tegn som støtte (tegn-til-tale) ved skolestart. Filmene er er del av læringsressursen "Mine tegn: Skolestart"

For barn med dypere utviklingshemming eller for barn med store motoriske problemer, kan tegn-til-tale være for vanskelig å utføre. Da bruker omsorgspersonene kanskje noen få tegn for å markere nye aktiviteter eller annet som foregår. For disse barna finnes det andre tilnærmingsformer og hjelpemidler til bruk i samspill og kommunikasjonsutvikling.

Uansett om det brukes få eller mange tegn skal det være morsomt og meningsfylt å holde på. Det finnes barnebøker, sanger og DVD er med tegn. For nybegynnere er digital tegnordbok fin å starte med. Les også artikkel fra Statped Nord om tegn-til-tale.

 For å lære flere nye tegn finnes en digital tegnordbok på nettstedet tegnordbok.no (denne er uten tale).
 

Referanser: 

Morrigi, Sigrun Nygaard (1986): Ordboken. Inne og ute året rundt. Oslo: Aschehoug.

Morrigi, Sigrun Nygaard (2007): La hendene snakke: Ordbok i tegnspråk.Oslo: Aschehoug.

Braadland, Nina 2005: Tegn-til-tale for alle. En vei til talespråket. Oslo: Gyldendal akademisk forlag.

Lillevik, Linda 1998: Klart jeg kan! Bergen: Eide forlag.

Lillevik, Linda og Kjell Ove Storvik 2000: Klart vi tør! Bergen: Eide forlag.

SingSang Sangkort med tegnstøtte
Det er nå laget sangkort med tegnstøtte. Hver av sangkortene har en innholdsrik forsideillustrasjon og baksiden har 12 tegn til hver av sangene. Tegnene er plukket ut i forhold til at de skal være støttende til tale (hovedord for å gi forståelse), og at de skal kunne gjøres etter sangens egen rytme. Illustrasjoner og tydelige tegn oppmuntrer barna til å gjøre bevegelser til sangen.
Barnebokforlaget i Sandvika står for utgivelsen, og kortene kan kjøpes hos bokhandlere, i ulike nettbutikker og hos www.fava.no
 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Applikasjoner for nettbrett og smarttelefon
  • Kommunikasjon
  • Avlastning - ulike tiltak
  • Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse
  • Et kulturelt perspektiv på utviklingshemming
  • Kommunikasjon: Samspill

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

11
jan

Informasjonsside om vergemål

Vergemål er et frivillig hjelpetiltak for personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse ikke klarer å ivareta sine interesser selv. Ansvarsområdene kan blant annet være å hjelpe [...]

Les mer
7
des

Tvang og makt: Forskning

Beskrivelser av bruk av tvang og makt når det gjelder enkeltpersoner med utviklingshemming har blitt rapportert i svært mange år. Røkkeutvalget som la grunnlaget for kapittel 6A i lov om sosiale [...]

Les mer
2
des

Avlastning - ulike tiltak

Mange pårørende har et krevende omsorgsarbeid og trenger offentlig hjelp og støtte for å klare seg gjennom hverdagen. Avlastningstiltak er en tjenesteform som har til hensikt å gi omsorgsytere rom [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU