Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Tema og fagområde > Kommunikasjon

Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Tegn- til- tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling. Det brukes tegn som er utviklet for døve (døves eget tegnspråk) og tegnene blir brukt sammen med tale. Noen barn med utviklingshemming lærer mange tegn før de klarer å si ordene. Det kan brukes tegn bare for noen få kjerneord eller for mange ord i hver setning. Det er viktig at familien og andre i barnets nettverk får opplæring i tegn-til-tale.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
10. april 2023. Sist oppdatert: 19. april 2023

Bilde av deltakere på tegn-til-tale kurs - © Kjell-Kristian SikkelandStatped har utarbeidet læringsressursen Mine tegn.  Mine tegn: Skolestart inneholder en bok og syv filmer som viser hvordan barn med forsinket språkutvikling kan uttrykke seg og forstå med tegn som støtte. Statped har også Mine tegn: Babyboka og Mine tegn i barnehagen. 

For barn med dypere utviklingshemming eller for barn med store motoriske problemer, kan tegn-til-tale være for vanskelig å utføre. Da bruker omsorgspersonene kanskje noen få tegn for å markere nye aktiviteter eller annet som foregår. For disse barna finnes det andre tilnærmingsformer og hjelpemidler til bruk i samspill og kommunikasjonsutvikling.

Uansett om det brukes få eller mange tegn skal det være morsomt og meningsfylt å holde på. Det finnes barnebøker, sanger og DVD er med tegn. For nybegynnere er digital tegnordbok fin å starte med. 

Les også artikkel fra Statped Nord om tegn-til-tale.

 For å lære flere nye tegn finnes en digital tegnordbok på nettstedet tegnordbok.no (denne er uten tale).
 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2023) "Kommunikasjon: Tegn-til-tale" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. april 2023, lest 7. desember 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/kommunikasjon-tegn-til-tale
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Applikasjoner for nettbrett og smarttelefon
  • Kommunikasjon
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Tro og Lys Norge
  • Lovverk: Tro og livssyn

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

5
des

CRPD nettverk Agder

Prosjektet handler om å etablere et ressursnettverk, for personer med utviklingshemming i Agder. Med mål om å øke kunnskapen om CRPD og forståelse av hvilken praktisk betydning CRPD har eller kan ha [...]

Les mer
30
nov

Med menneskerettigheter på dagsorden

USHT Vestland har det siste året jobbet målrettet med å veilede kommuner i fylket på menneskerettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne. – Menneskerettighetene gjelder for alle og det har [...]

Les mer
20
nov

Verktøy og ressurser for miljøterapeutisk arbeid

I denne artikkelen viser vi til noen ulike verktøy som kan benyttes i miljøterapeutisk arbeid. For å benytte noen av de verktøyene som vi viser til er det viktig å sette det inn i en [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU