Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
1. juli 2020 - Arbeid og aktivitet > Ordinært arbeid > Dagsenter > Arbeidsrettede tiltak > Hjem og miljø > Boformer > Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?

I debatten om utviklingshememdes levekår har det vært brukt overskrifter av typen ”pendelen snur”, ”reform i revers” og ”nye institusjoner”. Basert på data om utviklingshemmetes levekår fra 1989, 1994, 2001 og 2010 analyserer prosjektet trender i utviklingshemmetes levekår og tjenester gjennom en periode på 20 år. Spørsmål rundt boforhold, arbeid og dagaktivitet, sosiale nettverk, fritid, selvbestemmelse med mer tas opp. Det er lagt særlig vekt på å analysere konsekvenser av framveksten av de nye store bofellesskapene. Bofellesskap som til dels er større enn noe av det HVPU bygde på 1980-tallet og som ble lagt ned av et enstemmig Storting i 1991.

Rapportens forside © NTNU

Rapporten "Innfridde mål eller brutte visjoner?" presenterer noen hovedtrender i utviklingen av utviklingshemmedes levekår og tjenester, slik det kan leses ut av en serie undersøkelser fra 1989 til 2010. Rapporten har vært viktig grunnlag for forståelsen av levekårene til utviklingshemmede, og den er anvendt hyppig i tiåret etter at den kom ut i 2011. Blant annet er den et viktig grunnlag for NOU 2016: 17. Her presenteres den tilnærmet slik den ble presentert da den kom ut i 2011. 

Bildet som rapporten og forskningen den bygger på tegner er på et vis broket. Man ser tegn til at de ikke fullverdige leilighetene i bokollektivene forsvinner, og at det det gjeldende tiåret også har medført en mer aktiv fritid. Dette er positive tegn i et totalbilde som peker i en helt annen retning. I 2002 oppsummerte Tøssebro og Lundeby (2002:169) reformen som kvantespranget som gjorde slutt på videre utvikling. De siktet til at etter 1994 var bildet preget av stabilitet, og at en så lite til intensjonen om at reformen skulle lede til en ny og bedre utviklingsbane. Ti år etterpå, i 2011,  blir oppsummeringen enda mer kritisk. Det synes å skje et brudd med reformens intensjoner og idealer på flere viktige områder:

  • Utviklingen av nye store bofellesskap brer om seg og svært mange har flyttet inn i bofellesskap som er minst dobbelt så store som retningslinjene fra reformårene.
  • Andelen uten dagaktivitet øker foruroligende, og for de som er i dagaktivitet går trenden motsatt av idealene om normalisering.
  • Selvbestemmelsen synes å reduseres, og hensynet til turnus og rutiner i boligen er tilbake som tunge argument mot personens innflytelse over egen hverdag.

En enda kortere oppsummering er: Utfordringen er å få reformen tilbake på sporet. Hvordan det skal gjøres er imidlertid ikke tema for denne rapporten.

Teksten er delvis hentet fra NTNU samfunnsforsknings informasjon om publikasjonen. 


Tilknyttet prosjekt:
Utviklingshemmede 20 år etter. Les mer på nettsidene til NTNU samfunnsforskning.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Rapport: Store bofellesskap for personer med utviklingshemming
  • E-læring: Informasjonsteknologi
  • Aktivitetshjelpemidler
  • Arbeid og aktivitet: Lovverk og statlige føringer
  • Arbeid og aktivitet
  • Kultur og fritid

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

25
jan

E-læring: Informasjonsteknologi

FoU-bedriften Karde har utviklet "Ja, vi kan", en nettressurs om informasjonsteknologi for personer med utviklingshemming. 

Les mer
17
jan

Aktivitetshjelpemidler

I denne artikkelen finner du informasjon om aktivitetshjelpemidler, og lenker til nyttige nettsider. 

Les mer
12
jan

Arbeid og aktivitet: Lovverk og statlige føringer

Å kunne delta i arbeidslivet er i stor grad nøkkelen til gode levekår, og "arbeid for alle" er et sentralt samfunnspolitisk mål. Likevel er det mange som opplever at de ikke får et arbeid de er - [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU