Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2007 nr. 3: Skole og utdanning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
1. mars 2016 - Oppvekst og utdanning

Utvikling 2007 nr. 3: Skole og utdanning

Tema for nummeret er Skole og utdanning

Dette nummeret av Utvikling har fokus på skole og utdanning. Skolen er en av de viktigste arenaer i oppveksten for å sikre at alle barn og unge skal få ta del i et sosialt, faglig og kulturelt fellesskap. Ethvert barn som oppholder seg i Norge i mer enn tre måneder har både en rett til å motta og en plikt til å ta imot grunnskoleopplæring. Skal retten være reell for alle må selvsagt opplæringa tilrettelegges ut i fra den enkelte elevs behov og forutsetninger. Skolen skal gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter både individuelt og i samarbeid med andre. 

NAKU har stilt utdanningsminister Øystein Djupedal en del spørsmål rundt utdanningstilbudet for psykisk utviklingshemmede. Han har reflektert rundt hvilke spesielle utfordringer vi står overfor når det gjelder denne gruppens muligheter for skolegang og utdanning. Videre har vi bedt ham respondere på hvorfor det er viktig med utdanning – også for denne gruppen av befolkningen, om hvordan utdanningstilbudet fungerer i dag og om det er noe man burde endre på. Djupedals tanker rundt temaene finner du på side 6.

Du kan lese det elektronisk fra denne lenken.

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte
  • SFO
  • Videregående opplæring
  • Folkehøgskole: Peder Morset

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

9
jan

FRAMskolen- Vallersund Gård

Framskolen er et lærested for unge voksne med utviklingshemming som er ferdig med videregående skole. Det er et folkehøyskolelignende tlbud til personene mellom 18 og 25 år. Framskolen ligger på [...]

Les mer
9
jan

Voksenopplæring

Voksenopplæring er opplæringstilbud som er spesielt tilpasset voksne. Voksne deltar i slike opplæringstilbud for å få yrkeskompetanse, for å skaffe seg et grunnlag for mer utdanning, for å få en [...]

Les mer
9
jan

Barnehage: Temahefte

Kunnskapsdepartementet har laget et temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU