Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2012 nr. 4: Overgang mellom vgs og arbeid

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Arbeid og aktivitet > Ordinært arbeid > Dagsenter > Arbeidsrettede tiltak

Utvikling 2012 nr. 4: Overgang mellom vgs og arbeid

Å ha jobb bidrar til inkludering. Det Norske samfunnet har innstiftet systemer og institusjoner som skal sikre og beskyttet individene og samfunnet. Utdanning og skole regnes blant grunnpilarene i samfunnet. 

 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
29. februar 2016. Sist oppdatert: 9. mai 2018

Bilde av forsiden av UTVIKLING © NAKUUtdanning har mange funksjoner som er koblet tett til hverandre. Utdanning bidrar til personlig vekst, (selv)utvikling, identitet, og til deltakelse i samfunnet. Til tross for fokus på egenutvikling, er skole og utdanning også sterkt koblet til forberedelse til voksenlivet og til deltakelse i arbeidslivet. Skole framstår slik sett som en samfunnsnyttig institusjon. Alle elever vil i utgangspunktet ha mulighet til å utnytte sin skolegang til personlig vekst. Ikke alle vil oppleve at skolegang gir adgang til deltakelse i andre samfunnsinstitusjoner som eksempelvis arbeid. Mange elever som får tilrettelagt undervising vil oppleve at de ikke har med seg papirer og vitnemål fra sin utdanning som åpner for deltakelse i arbeidslivet. 

Basert på vår forskning er det for det første helt klart at arbeid gir livskvalitet, og desto mer det dreier seg om ordinært arbeid, desto
bedre livskvalitet. Det andre forholdet er at private bedrifter er villige til å ansette utviklingshemmede i  den grad, at ordinært arbeid kan være en like viktig mulighet som Varig Tilrettelagt Arbeid så fremt de som har ansvaret for å formidle til slike jobber, prioriterer dette arbeidet. Det tredje er at utviklingshemmede i stigende grad stenges ute av arbeidslivet. For å endre dette, må en rekke tiltak iverksettes.

Du kan lese mer om dette i reportasjen fra VTA-bedriften FASVO i Fredrikstad og i reportasjen fra VTA- avdelingen for pakking montering ved attføringsbedriften Norasonde på Skedsmokorset. 

Magasinet UTVIKLING kan leses elektronisk som pdf fra denne lenken. 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2016) "Utvikling 2012 nr. 4: Overgang mellom vgs og arbeid" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 9. mai 2018, lest 1. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/utvikling-2012-nr-4-overgang-mellom-vgs-og-arbeid
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Bilstønad
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Arbeid: Foreninger og interesseorganisasjoner
  • Aldring: Eksempel
  • Idebank for aktiviteter - TAFF

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

19
apr

E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Seks organisasjoner fra fem europeiske land, har kommet sammen for å lage en e-læringsplattform for foreldre til barn med utviklingshemming. 

Les mer
19
apr

Bilstønad

For mange med funksjonsnedsettelser er bilen eneste mulighet for å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre. Stønad til kjøretøy er hjemlet i «Lov om folketrygd», kapittel 10, samt Forskrift om [...]

Les mer
22
mar

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU