Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2015 nr. 4: Forventning om læring i skolen

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. mars 2016 - Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring

Utvikling 2015 nr. 4: Forventning om læring i skolen

Tema for denne utgaven av magasinet er Forventning om læring i skolen

Bilde av magasinet UtviklingRegjeringens utdanningspolitikk handler om inkludering som grunnleggende prinsipp for at alle barn skal møtes i en fellesskole som har høy kvalitet og høye forventninger til læring for alle. I Meld.St. 18 (2010-2011) Læring og fellesskap kunne man lese at praksisen i den norske skolen ikke var god nok i forhold til regjeringens intensjoner. Barn og elever med store sammensatte lærevansker og utviklingshemming møtes ofte med lave forventninger til læring. Regjeringen valgte blant annet å ta initiativ til programmet «Vi sprenger grenser» som et tiltak for å rette oppmerksomhet mot dette. I hovedreportasjen i denne utgaven kan du lese om hvordan Hop skole har fått hjelp og støtte gjennom Vi sprenger grenser til å sette fokus på læring for alle elever.
Både artikkelen og kronikken i denne utgaven viser til professor David Mitchell og noen av hans publikasjoner om hva som virker i undervisningen av elever med særlige behov. Mitchell viser blant annet til at det er avgjørende for læring for alle elever at de blir møtt med høye forventinger til læring. Alle elever kan lære med rett hjelp og støtte og det trengs undervisning med høy kvalitet for å realisere den enkeltes potensial. I 2015 publiserte David Mitchell en formel for å lykkes med inkluderende undervisning. Formelen har han kalt en flerkomponentsstrategi eller megastrategi og består av følgende: V+P+3T+2A+S+R+L. Kort fortalt handler det om at alle hører til og skal gå i aldersadekvate grupper, undervisningen må være tilpasset den enkeltes forutsetninger, alle elever møtes med aksept av medelever, lærere og foreldre og at skolen og lærerne har et solid støtteapparat i ledelsen og blant eksterne hjelpere. Mer om dette kan du lese i artikkelen og kronikken.

Du kan lese det elektronisk fra denne lenken.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU