Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2016 nr. 1: Kunst

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
19. januar 2019 - Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Utvikling 2016 nr. 1: Kunst

Å lage kunst har alltid vært en del av mennesket og dets behov for å utrykke seg og kommunisere.

Bilde av magasinet utvikling nr. 1/2016 © NAKUAlfred Vaagsvold skriver i kronikken om hvordan kunsten starter med barnetegningen og hodefotingen, etterfulgt av språket og at dette er likt for alle kulturer hvor barn får tegne og en del av menneskets medfødte behov for å uttrykke seg. Kunsten binder mennesker sammen, og ofte snakker vi om at den skal ha et formål: den skal være terapeutisk, inkluderende eller identitetsskapende. Men kunsten trenger ikke å ha et annet formål enn gleden den enkelte har ved å lage kunst. I reportasjen i denne utgaven som er NAKUs første jubileumsnummer besøker vi Gjøvik kunst- og kulturskole. her viser elevene det de gjør og føler for omverdenen nettopp gjennom kunst, musikk og sang. Målet er at deltakeren får undersøke sitt eget kunstneriske uttrykk, og selv oppdage hva det er de vil utforske.

Magasinet Utvikling kan lastes fra lenken under.

PDF icon utviklingnr1_2016.pdf
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tilpasset fysisk aktivitet
  • Aktivitetshjelpemidler
  • Organisert idrett for personer med utviklingshemming
  • Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?
  • Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer
  • Gjøvik kunst- og kulturskole

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

5
nov

Tilpasset fysisk aktivitet

Alle mennesker har behov for være i bevegelse. For mennesker med utviklingshemming og andre funksjonsnedsettelser kan det medføre ekstra utfordringer fordi dem ofte er avhengige av at andre legger [...]

Les mer
17
aug

Aktivitetshjelpemidler

I denne artikkelen finner du informasjon om aktivitetshjelpemidler, og lenker til nyttige nettsider. 

Les mer
6
aug

Organisert idrett for personer med utviklingshemming

Norges idrettsforbund har forskjellig tilbud til personer med utviklingshemming som ønsker å delta i organisert idrett. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU