Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2016 nr. 1: Kunst

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
19. januar 2019 - Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Utvikling 2016 nr. 1: Kunst

Å lage kunst har alltid vært en del av mennesket og dets behov for å utrykke seg og kommunisere.

Bilde av magasinet utvikling nr. 1/2016 © NAKUAlfred Vaagsvold skriver i kronikken om hvordan kunsten starter med barnetegningen og hodefotingen, etterfulgt av språket og at dette er likt for alle kulturer hvor barn får tegne og en del av menneskets medfødte behov for å uttrykke seg. Kunsten binder mennesker sammen, og ofte snakker vi om at den skal ha et formål: den skal være terapeutisk, inkluderende eller identitetsskapende. Men kunsten trenger ikke å ha et annet formål enn gleden den enkelte har ved å lage kunst. I reportasjen i denne utgaven som er NAKUs første jubileumsnummer besøker vi Gjøvik kunst- og kulturskole. her viser elevene det de gjør og føler for omverdenen nettopp gjennom kunst, musikk og sang. Målet er at deltakeren får undersøke sitt eget kunstneriske uttrykk, og selv oppdage hva det er de vil utforske.

Magasinet Utvikling kan lastes fra lenken under.

PDF icon utviklingnr1_2016.pdf
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Utviklingshemming og ferie
  • Ferieturer for personer med utviklingshemming
  • Kartlegging av universell utforming i friluftsområder
  • Fritid for alle
  • E-læring: Støttekontakt
  • Organisert idrett for personer med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
okt

Utviklingshemming og ferie

Hva er status om personer med utviklingshemming sin mulighet til å reise på ferie, hva sier personene selv om ferie og hva sier nasjonal veileder, Gode helse- og omsorgstjenester til personer med [...]

Les mer
9
mai

Ferieturer for personer med utviklingshemming

Ansatte i Hammerfest kommune reiser gjerne på ferieturer sammen med personer med utviklingshemming. Særlig turer til Syden er populære, men de drar også andre steder. 

Les mer
8
mar

Kartlegging av universell utforming i friluftsområder

Kartverket har utarbeidet en veileder for kartlegging av tilgjengelighet og universell utforming i tettsteder og friluftsområder. Målet med en nasjonal metode for kartlegging er å sikre en ensartet [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU