Dagsenter: Forskning

De kommunale dagsentrene består delvis av gruppespesifikke tilbud, orientert mot bestemte diagnosegrupper, og delvis av gruppeoverskridende tiltak og ordninger. Sett under ett, utgjør slike ordninger [...]

Åpne artikkel

Grunnskole: Forskning

Organisering av skoletilbudet til elever med utviklingshemming Når barn med nedsatt funksjonsevne er i barnehage, går de stort sett i barnehager sammen med alle andre barn, men når de kommer over i [...]

Åpne artikkel

Utviklingshemming og epilepsi

Epilepsi betyr en disposisjon til å kunne få gjentatte spontane epileptiske anfall. Ved utviklingshemming er epilepsi det vanligste tilleggshandikap. Hos voksne med utviklingshemming er forekomsten [...]

Åpne artikkel

Kultur og fritid: Forskning

Fritid ble reformens taper 1990-årene skulle være et løft for utviklingshemmedes levekår, hvor vi blant annet så et økt fokus på boliger. Man så derimot en tilbakegang i fritidsaktivitetene, [...]

Åpne artikkel

Barnehage: Forskning

Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp har rett til slik hjelp. Dette fremgår av opplæringsloven § 5-7. Kommunene har også ansvar for å tilrettelegge [...]

Åpne artikkel