Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Foreldre: Stressmestring

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
8. januar 2018 - Pårørende og familie > Foreldre

Norsk tittel: Forskning om stressmestring hos foreldre med førskolebarn som har autisme og Down syndrom.

Dabrowska, A., & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre-school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 266-280.

Stress og stressmestring ble undersøkt hos foreldre av barn med autisme (n=51), Down syndrom (n=54) og sammenlinget med et ”funksjonsfriskt” utvalg (n=57). Stressnivå ble funnet høyere hos foreldre av barn med autisme. Mødre til barn med autisme viste forhøyet stress sammenlignet med fedrene. Slike forskjeller ble ikke funnet i de to andre gruppene. Emosjons-orientert mangel på mestring var mest stressfremmende hos foreldre med funksjonshemmede barn, mens oppgave-orientert mangel på mestring var mest stressfremmende hos funskjonsfriske.

 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Individuell plan: Rettigheter til barn og unge
  • Barnehage
  • Foreldre: Nettverk, sosialt liv
  • Familieliv og parforhold
  • Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 
  • Gjør foreldre med kognitive vansker bedre i omsorgen av barna sine

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

13
sep

Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 

Senter for foreldre og barn i Trondheim er et statlig tiltak for ufødte og små barn med foreldre som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Senteret tilbyr hjelp til foreldre slik at de bedre kan [...]

Les mer
26
aug

Gjør foreldre med kognitive vansker bedre i omsorgen av barna sine

Barne- og familietjenesten Midtbyen ligger midt i Trondheim. Som en del av kommunes barneverntjeneste henvender den seg blant annet til familier der foreldre har kognitive utfordringer.

Les mer
23
aug

Foreldre med utviklingshemming - Gjenkjennelseskompetanse

For å gi god hjelp til barn, må man vite noe om helsa til foreldrene, og dette innebærer også om de har utfordringer knyttet til kognitive forhold. Hvordan kan man gjenkjenne og bistå foreldre med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU