Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Samer med funksjonsnedsettelse

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
15. august 2019 - Tema og fagområde > Minoritetsbakgrunn

Samer med funksjonsnedsettelse

Forskningsprosjektet «Mennesker med funksjonsnedsettelser og samisk bakgrunn» hadde som formål å rette fokus mot situasjonen til samer med funksjonsnedsettelser. Rapporten «Situasjonen til samer med funksjonsnedsettelse» har sitt utgangspunkt i dette prosjektet.

Prosjektet har hatt en tredelt problemstilling (sitat, s.5):

Hvordan opplever samer med funksjonsnedsettelse(r) sin egen hverdag? Hvordan opplever samer med funksjonsnedsettelse(r) viktige overganger i livet? Hvordan deltar samer med funksjonsnedsettelse(r) i demokratiske prosesser?

Prosjektet har sett på kontakten samiske personer har med hjelpeapparatet  og de barrierer og utfordringer de kan møte der, som eksempelvis liten mulighet til å benytte eget språk. Det kan også være utfordringer knyttet til samers indirekte kommunikasjonsformer når det gjelder blant annet sykdom som kan føre til at møtet med helsevesenet oppfattes som vanskelig (Melbøe, Johnsen, Fredreheim og Hansen, 2016). Rapporten ser også på områder som sosiale relasjoner og familiebånd, skole, arbeid, fritid og demokratisk deltakelse.

Rapporten kan du lese her

 

Referanser: 

Melböe, L., Johnsen, B., Fredreheim, G. E. og Hansen, K.L.  (2016). Situasjonen til samer med funskjonsnedsettelse. Nordens Välfärdscenter.

Del artikkelen:

Rapport

Bilde av rapporten

Relaterte artikler

  • Tro og Lys Norge
  • Lovverk: Tro og livssyn
  • Tro og livssyn
  • Verge
  • Tvang og makt: Helsetilsynets oppsumering fra 2009
  • Tvang og makt: Hva sier utviklingshemmede?

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

Tro og Lys Norge

Tro og Lys Norge er en internasjonal, kristen bevegelse som arbeider for at mennesker med psykisk utviklingshemming og deres familier skal finne sin plass i kirke og samfunn. Bevegelsen startet i [...]

Les mer
22
mar

Lovverk: Tro og livssyn

De som er avhengig av praktisk og personlig bistand fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal få ivaretatt sine muligheter til egen tros- og livssynutøvelse i tråd med grunnlovsfestede [...]

Les mer
22
mar

Kartlegging av tro og livssyn

Veilederen er til hjelp for å kartelgge tjenestemottakers ønsker og behov i forhold til Tro- og livssyn.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU