Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2012 nr. 2: Overgang barnehage-skole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
1. mars 2016 - Oppvekst og utdanning

Utvikling 2012 nr. 2: Overgang barnehage-skole

Tema for nummeret er overgang mellom barnehage og skole

Bilde av magasinet UtviklingOvergangen fra barnehagen til skolen er for mange både spennende og utfordrende, både for skolestarteren selv og for foreldrene. Overganger betyr gjerne endringer som bringer med seg noe nytt og ukjent. For foreldre med barn som har nedsatt funksjonsevne er ofte overgangen ekstra utfordrende. Klarer nærskolen å ivareta barnets behov? Er det fysiske og sosiale miljøet tilrettelagt for full deltakelse? Får barnet venner? I en av reportasjene i dette nummeret av Utvikling viser vi hvordan et godt samarbeid kan løse mange av de vanskelige spørsmålene.

Du kan lese det elektronisk fra denne lenken.
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte
  • SFO
  • Videregående opplæring
  • Folkehøgskole: Peder Morset

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

9
jan

FRAMskolen- Vallersund Gård

Framskolen er et lærested for unge voksne med utviklingshemming som er ferdig med videregående skole. Det er et folkehøyskolelignende tlbud til personene mellom 18 og 25 år. Framskolen ligger på [...]

Les mer
9
jan

Voksenopplæring

Voksenopplæring er opplæringstilbud som er spesielt tilpasset voksne. Voksne deltar i slike opplæringstilbud for å få yrkeskompetanse, for å skaffe seg et grunnlag for mer utdanning, for å få en [...]

Les mer
9
jan

Barnehage: Temahefte

Kunnskapsdepartementet har laget et temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU