Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2012 nr. 3: Overgang mellom ungdomsskole og vgskole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. januar 2016 - Oppvekst og utdanning > Videregående opplæring

Utvikling 2012 nr. 3: Overgang mellom ungdomsskole og vgskole

Tema for nummeret er overgang mellom ungdomsskole og vgs

Bilde av magasinet utviklingDette nummeret av Magasinet Utvikling er det andre i en rekke der søkelyset settes på ulike skoleslag eller opplæringsarenaer og overgangene mellom disse. Mens det forrige handlet om skolestart og overgangen fra barnehagen for barn med utviklingshemning, er tema denne gang overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole.
I reportasjen i dette nummeret har vi besøkt Halden kommune. Der har de greid å etablere gode strukturer for overgangen. Her trekkes det fram flere momenter som skal til for å lykkes med overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole. Det handler blant annet om å starte planleggingen tidlig, ta utgangspunkt i den enkelte ungdommens ønsker og forutsetninger, individuell tilrettelegging, og sist men ikke minst; involvere foreldrene på en god måte i prosessen. Dette er faktorer som er viktige i alle typer overganger, ikke bare mellom ungdomsskolen og videregående skole.

Du kan lese det elektronisk fra denne lenken.
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer
  • Barnehage: Ressurser og materiell
  • SFO: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer
10
apr

Barnehage: Forskning

Barnehagene fremstår som en inkluderende arena der barn med funksjonsnedsettelser i stor grad går sammen med andre barn. I denne artikkelen kan du lese forskning om barnhagebarn med  [...]

Les mer
30
jan

Grunnskole: Ressurser og materiell

På denne siden viser vi til noen få eksempler på materiell og litteratur som er aktuell for grunnskolen.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU