Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2012 nr. 3: Overgang mellom ungdomsskole og vgskole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
1. januar 2016 - Oppvekst og utdanning > Videregående opplæring

Utvikling 2012 nr. 3: Overgang mellom ungdomsskole og vgskole

Tema for nummeret er overgang mellom ungdomsskole og vgs

Bilde av magasinet utviklingDette nummeret av Magasinet Utvikling er det andre i en rekke der søkelyset settes på ulike skoleslag eller opplæringsarenaer og overgangene mellom disse. Mens det forrige handlet om skolestart og overgangen fra barnehagen for barn med utviklingshemning, er tema denne gang overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole.
I reportasjen i dette nummeret har vi besøkt Halden kommune. Der har de greid å etablere gode strukturer for overgangen. Her trekkes det fram flere momenter som skal til for å lykkes med overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole. Det handler blant annet om å starte planleggingen tidlig, ta utgangspunkt i den enkelte ungdommens ønsker og forutsetninger, individuell tilrettelegging, og sist men ikke minst; involvere foreldrene på en god måte i prosessen. Dette er faktorer som er viktige i alle typer overganger, ikke bare mellom ungdomsskolen og videregående skole.

Du kan lese det elektronisk fra denne lenken.
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte
  • SFO
  • Videregående opplæring
  • Folkehøgskole: Peder Morset

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

9
jan

FRAMskolen- Vallersund Gård

Framskolen er et lærested for unge voksne med utviklingshemming som er ferdig med videregående skole. Det er et folkehøyskolelignende tlbud til personene mellom 18 og 25 år. Framskolen ligger på [...]

Les mer
9
jan

Voksenopplæring

Voksenopplæring er opplæringstilbud som er spesielt tilpasset voksne. Voksne deltar i slike opplæringstilbud for å få yrkeskompetanse, for å skaffe seg et grunnlag for mer utdanning, for å få en [...]

Les mer
9
jan

Barnehage: Temahefte

Kunnskapsdepartementet har laget et temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU