Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
19. desember 2016 - Arbeid og aktivitet > Pårørende og familie > Helse og omsorg > Hjem og miljø > Oppvekst og utdanning > Tema og fagområde

Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje

Dette nummeret av magasinet Utvikling ser nærmere på NOU 2016:17 På lik linje.

Bilde av forsiden av magasinet Utvikling nr. 4/2016Noe av det aller sterkeste og tydeligste i utredningen, er gjennomgangen av alle punktene Norge bryter i forhold til FN-konvensjonen om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Mange utviklingshemmede, pårørende, søsken til utviklingshemmede, men også andre, er ikke overrasket over funnene. De har lenge visst at sånn er det. Bruddene kommer ikke fordi vi mangler midler i Norge. FN-konvensjonen gjelder universelt, og alle land skal kunne innfri rettighetene konvensjonen gir uten å ha store økonomiske ressurser å sette bak. Flere av bruddene handler om fundamentale og grunnleggende rettigheter og ivaretakelse av disse. Det viktigste er at mennesker og styresmakter tar hensyn til funksjonshemmede og til utviklingshemmede, slik at deres grunnleggende rettigheter blir ivaretatt på lik linje med alle andre.

I reportasjen fra Sarpsborg får vi høre om hvordan sentral politiske mål i kombinasjon med forskning og fagkunnskap omformes til praktisk handling.

Psykologspesialist Leif Hugo Stubrud ved Sykehuset Østfold skriver om miljøarbeidets kunnskapsgrunnlag. En stor del av miljøarbeidet som utføres overfor personer med utviklingshemning, utføres av miljøarbeidere uten formell kompetanse innen helse- og sosialfagene. Mange «ufaglærte» miljøarbeidere gjør en svært god jobb med å bidra til utvikling og et godt liv for andre. Kompetanse er viktig, også formell kompetanse. Det er, og vil fortsatt være behov for miljøarbeidere med formell kompetanse for å kunne ivareta kravet om faglig forsvarlige tjenester. Ved siden av å legge til rette for at miljøarbeidere uten formell kompetanse gis intern opplæring og kursdeltakelse for å bli enda bedre miljøarbeidere, bør det legges til rette for at flest mulig skal tilegne seg formell kompetanse.     

I kronikken får vi høre hvordan Marit Selfors Isaksen, leder for Profesjonsrådet for vernepleiere og medlem av FO`s forubundsledelse og Marianne Solberg Johnsen, nestleder i FO ser på NOUens veklegging av kompetanse.

Som vanlig vil du i tillegg finne mye som er egnet for å lære mer og som kan oppleves som nytt og nyttig. Magasinet Utvikling leses magasinet elektronisk som pdf fra lenken under.

PDF icon nr4_2016web.pdf
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Informasjonsside om vergemål
  • BPA: Forskning
  • Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

19
jan

Førerkort og psykisk utviklingshemming

En person med diagnosen psykisk utviklingshemming kan få førerkort på lik linje med andre med godkjenning av spesialist. Denne godkjenningen må bekrefte at helsekravene er oppfylt.

Les mer
11
jan

Informasjonsside om vergemål

Vergemål er et frivillig hjelpetiltak for personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse ikke klarer å ivareta sine interesser selv. Ansvarsområdene kan blant annet være å hjelpe [...]

Les mer
10
jan

BPA: Forskning

Hvordan har utviklingen i Norge vært om personer med utviklingshemming og brukerstyrt personlig assistanse (BPA)? Har rettighetsfestingen som ble innført i 2015 bidratt til økning i bruk av BPA for [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU